Magyarország első Malaguti XTM 125 tesztje - dombok közt, homokban, sárban

KSR-MOTO, 2023. 08. 15.

Nemrég érkezett meg hazánkba is a sokak által várt MALAGUTI XTM 125 endúró legújabb változata. A sportos, lendületes formatervű motort nemcsak a külseje teszi különlegessé, de kategóriáját messze meghaladó műszaki tartalommal is kiemelkedik a mezőnyből. Nem csoda, hogy mi is nagyon kíváncsiak voltunk, mire képes a Malaguti újdonsága terepen. Elvittük tehát az XTM 125-öt egy Budapest közeli endúrós helyszínre, ahol nagyon alaposan kifaggattuk, mit is tud füves buckák és homokdűnék között, vagy éppen mély sárban.

 

Felépítés

A Malaguti XTM 125 sziluettje egyértelműen elárulja, hogy terepre szánták a bolognai mérnökök. A hosszú villák, a nagyméretű, elöl 21, hátul 18 hüvelykes, bütykös gumival szerelt kerekek és az endúrós, de átlagos termettel is felérhető ülésmagasság nem hagy kétséget afelől, hogy nem csak tessék-lássék földutas kocogás a cél. A kidolgozás is nagyszerű, minden részlet szép és igényesen kivitelezett. A műanyagok sem az olcsó, törékeny fajtából lettek fröccsöntve, hanem rugalmas, minőségi darabok, látszik, hogy a tervezők belekalkulálták az üzemszerű fetrengést a motorral. Az XTM már a külsejével is félreérthetetlenül sugallja azt a sportos, fiatalos dinamizmust, ami a Malaguti motorok sajátja.

 

 

Erőforrás

Persze láttunk már olyan gépeket, amelyeknél külsőre minden stimmelt, de a technika az első bukkanónál elvérzett, így nem elégedtünk meg a formás motor sugallta összképpel. Meghajtottuk az XTM 125-öt mindenhol, ahol csak tudtuk és mertük, igyekeztünk megtalálni, hol vannak a határai. Mivel nem vagyunk profi endúrósok, így ez elég sok nyúzás után sikerült csak, javarészt az is a kategóriából adódott.

A vízhűtéses, injektoros, Euro 5-ös blokk az A1 kategória maximálisan megengedett teljesítményét, azaz 15 lóerőt ad le. Ez csak a nagyon meredek emelkedőkön és a mély homokban bizonyult kevésnek, mindenhol máshol remekül teljesített a pörgős, rövid áttételű erőforrás. Bukkanók, sár, homok vagy normál emelkedő sem okozott neki problémát, gond nélkül hozta az elvárhatót. Persze estünk-keltünk vele, jópárszol lefullasztottuk, ám úgy hidegen, mint a sokadik melegindításnál is zokszó nélkül vette a parancsot. Alig kellett hozzáérni az indítógombhoz, máris felbrummogott, nyolcadlitereshez képest meglehetősen kellemes hangon. Ráadásul mivel gyorsgázzal van szerelve, így nem kellett vizet facsarni a gázkarból mire megjött a kellő erő, egy csuklómozdulatra már meg is indult az XTM.

 

 

Futómű, fékek, egyebek

A következő sarkalatos pont egy terepmotor esetén a futómű milyensége. A Malaguti ezt sem bízta a véletlenre, a vaskos, fejreállított első villák és a központi rugóstag kitűnően tették a dolgukat, sehogyan sem tudtuk a remek rugózással és csillapítással rendelkező motort zavarba hozni. A futómű elemei kifejezetten túltervezettnek tűntek a kategóriához képest, persze ez csak tovább növelte a mókafaktort, meg az önbizalmunkat. A hullámos féktárcsákat elöl kettő, hátul pedig egydugattyús nyergek szorítják, az ABS-sel megerősített rendszer bőségesen elegendő fékhatást biztosít minden reálisan kivitelezhető helyzetben.

Az XTM 125  fogyasztása már-már elképesztő. A 7.2 literes üzemanyagtartály nem tűnik öblösnek, ám a gyártó által megadott 2.5 literes fogyasztásnak még - fogalmazzunk így - az erőteljes használat során is alatta  maradtunk. Ez azt jelenti tehát, hogy egy teli tankkal igen sok off-road élményben lesz részünk, mire ismét el kell gurulni a benzinkútig.  Az optimális keménységű, bütykös CST gumval persze nem nagy élvezet az aszfalton közlekedni, ám amint lementünk a földútra, a terepabroncs máris elemében érezte magát és rendesen megkapaszkodott homokban, földben, fűben. Nem szükséges tehát egyből gumicserével indítani vásárlás után, a gyári abroncsok is benne vannak minden mókában.

 

 

 

Összegzés

Megszokhattuk, hogy a Malaguti nemigen nyúl mellé, ha fiatalos, dinamikus nyolcadliteres motorról van szó. Ezúttal is beletrafáltak, az új XTM egy nagyon kiegyensúlyozott, jól megtervezett és igényesen kivitelezett 125-ös endúró lett. Kezdő terepmotorosok legjobb választása - ne feledjük, már 16 éves kortól vezethető - de nagyendúrók mellé hétvégi csapatósnak is kifejezetten ajánlott, csekély, alig 124 kilós önsúlya miatt jóval könnyebb mozogni vele terepen és felállítani is sokkal egyszerűbb, mint két mázsa feletti rokonait.

A remek technikáért és a garantált élményekért az 1.999.990 forintos vételár is kifejezetten korrekt ajánlat, egyedül a dombokat, bukkanókat, dagonyát nem adja hozzá a forgalmazó, azt mindenkinek magának kell megkeresnie.

 

 

Ajánlott kiegészítők

A teszt során a Malaguti gyári sisakját és szemüvegét használtuk. Amellett, hogy formatervben teljes mértékben illik az XTM 125- hez, a Malaguti endúrós sisak  kényelmes viselet volt és remekül szellőzött. Mindenképpen érdemes megvenni a motor mellé, már csak azért is, mert a mindössze 52.995 forintos árával enyhén szólva jó vétel.

A  funkcionális, remek kivitelezésű  Malaguti endúrós szemüveg, mely víztiszta és füstszínű üveggel is elérhető, gyakorlatilag kötelező hozzá, főleg a jelenlegi 9.990 forintos akciós áron.

 

 

Cimkék:malaguti, motor, motorkerékpár, xtm, xtm 125, malaguti xtm 125, teszt, motorteszt, malaguti xtm 125 teszt, terepmotor, krosszmotor, endúró, enduro, krossz, 125 cm3 motorkerékpár

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup