Magyarország első Malaguti XTM 125 tesztje - dombok közt, homokban, sárban
Nemrég érkezett meg hazánkba is a sokak által várt MALAGUTI XTM 125 endúró legújabb változata. A sportos, lendületes formatervű motort nemcsak a külseje teszi különlegessé, de kategóriáját messze meghaladó műszaki tartalommal is kiemelkedik a mezőnyből. Nem csoda, hogy mi is nagyon kíváncsiak voltunk, mire képes a Malaguti újdonsága terepen. Elvittük tehát az XTM 125-öt egy Budapest közeli endúrós helyszínre, ahol nagyon alaposan kifaggattuk, mit is tud füves buckák és homokdűnék között, vagy éppen mély sárban.
Felépítés
A Malaguti XTM 125 sziluettje egyértelműen elárulja, hogy terepre szánták a bolognai mérnökök. A hosszú villák, a nagyméretű, elöl 21, hátul 18 hüvelykes, bütykös gumival szerelt kerekek és az endúrós, de átlagos termettel is felérhető ülésmagasság nem hagy kétséget afelől, hogy nem csak tessék-lássék földutas kocogás a cél. A kidolgozás is nagyszerű, minden részlet szép és igényesen kivitelezett. A műanyagok sem az olcsó, törékeny fajtából lettek fröccsöntve, hanem rugalmas, minőségi darabok, látszik, hogy a tervezők belekalkulálták az üzemszerű fetrengést a motorral. Az XTM már a külsejével is félreérthetetlenül sugallja azt a sportos, fiatalos dinamizmust, ami a Malaguti motorok sajátja.
Erőforrás
Persze láttunk már olyan gépeket, amelyeknél külsőre minden stimmelt, de a technika az első bukkanónál elvérzett, így nem elégedtünk meg a formás motor sugallta összképpel. Meghajtottuk az XTM 125-öt mindenhol, ahol csak tudtuk és mertük, igyekeztünk megtalálni, hol vannak a határai. Mivel nem vagyunk profi endúrósok, így ez elég sok nyúzás után sikerült csak, javarészt az is a kategóriából adódott.
A vízhűtéses, injektoros, Euro 5-ös blokk az A1 kategória maximálisan megengedett teljesítményét, azaz 15 lóerőt ad le. Ez csak a nagyon meredek emelkedőkön és a mély homokban bizonyult kevésnek, mindenhol máshol remekül teljesített a pörgős, rövid áttételű erőforrás. Bukkanók, sár, homok vagy normál emelkedő sem okozott neki problémát, gond nélkül hozta az elvárhatót. Persze estünk-keltünk vele, jópárszol lefullasztottuk, ám úgy hidegen, mint a sokadik melegindításnál is zokszó nélkül vette a parancsot. Alig kellett hozzáérni az indítógombhoz, máris felbrummogott, nyolcadlitereshez képest meglehetősen kellemes hangon. Ráadásul mivel gyorsgázzal van szerelve, így nem kellett vizet facsarni a gázkarból mire megjött a kellő erő, egy csuklómozdulatra már meg is indult az XTM.
Futómű, fékek, egyebek
A következő sarkalatos pont egy terepmotor esetén a futómű milyensége. A Malaguti ezt sem bízta a véletlenre, a vaskos, fejreállított első villák és a központi rugóstag kitűnően tették a dolgukat, sehogyan sem tudtuk a remek rugózással és csillapítással rendelkező motort zavarba hozni. A futómű elemei kifejezetten túltervezettnek tűntek a kategóriához képest, persze ez csak tovább növelte a mókafaktort, meg az önbizalmunkat. A hullámos féktárcsákat elöl kettő, hátul pedig egydugattyús nyergek szorítják, az ABS-sel megerősített rendszer bőségesen elegendő fékhatást biztosít minden reálisan kivitelezhető helyzetben.
Az XTM 125 fogyasztása már-már elképesztő. A 7.2 literes üzemanyagtartály nem tűnik öblösnek, ám a gyártó által megadott 2.5 literes fogyasztásnak még - fogalmazzunk így - az erőteljes használat során is alatta maradtunk. Ez azt jelenti tehát, hogy egy teli tankkal igen sok off-road élményben lesz részünk, mire ismét el kell gurulni a benzinkútig. Az optimális keménységű, bütykös CST gumval persze nem nagy élvezet az aszfalton közlekedni, ám amint lementünk a földútra, a terepabroncs máris elemében érezte magát és rendesen megkapaszkodott homokban, földben, fűben. Nem szükséges tehát egyből gumicserével indítani vásárlás után, a gyári abroncsok is benne vannak minden mókában.
Összegzés
Megszokhattuk, hogy a Malaguti nemigen nyúl mellé, ha fiatalos, dinamikus nyolcadliteres motorról van szó. Ezúttal is beletrafáltak, az új XTM egy nagyon kiegyensúlyozott, jól megtervezett és igényesen kivitelezett 125-ös endúró lett. Kezdő terepmotorosok legjobb választása - ne feledjük, már 16 éves kortól vezethető - de nagyendúrók mellé hétvégi csapatósnak is kifejezetten ajánlott, csekély, alig 124 kilós önsúlya miatt jóval könnyebb mozogni vele terepen és felállítani is sokkal egyszerűbb, mint két mázsa feletti rokonait.
A remek technikáért és a garantált élményekért az 1.999.990 forintos vételár is kifejezetten korrekt ajánlat, egyedül a dombokat, bukkanókat, dagonyát nem adja hozzá a forgalmazó, azt mindenkinek magának kell megkeresnie.
Ajánlott kiegészítők
A teszt során a Malaguti gyári sisakját és szemüvegét használtuk. Amellett, hogy formatervben teljes mértékben illik az XTM 125- hez, a Malaguti endúrós sisak kényelmes viselet volt és remekül szellőzött. Mindenképpen érdemes megvenni a motor mellé, már csak azért is, mert a mindössze 52.995 forintos árával enyhén szólva jó vétel.
A funkcionális, remek kivitelezésű Malaguti endúrós szemüveg, mely víztiszta és füstszínű üveggel is elérhető, gyakorlatilag kötelező hozzá, főleg a jelenlegi 9.990 forintos akciós áron.
Cimkék:malaguti, motor, motorkerékpár, xtm, xtm 125, malaguti xtm 125, teszt, motorteszt, malaguti xtm 125 teszt, terepmotor, krosszmotor, endúró, enduro, krossz, 125 cm3 motorkerékpár