GY.I.K.

Gyakran ismételt motoros kérdések:

Visszaigényelhető-e az elektromos robogók vagy elektromos motorok ÁFA-ja?

Igen! Az elektromos meghajtású motorkerékpárok ÁFA-ja levonható, visszaigényelhető. A Benzines motorkerékpárok esetében 125 köbcentiig vonható le az ÁFA, de az elektromos meghajtásúak esetén nincs levonási tilalom.
Kértünk az adóhatóságtól szakvéleményt:

"Tisztelt Ügyfelünk!

Hivatalunkhoz érkezett megkeresésére az alábbi tájékoztatást adjuk.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa. törvény) 124. § (1) bekezdés e) pontja szerint a 120. és 121. §-tól függetlenül levonási tilalom alá esik a 125 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú motorkerékpárt (vtsz. 8711-ből) terhelő előzetesen felszámított adó.

Az Áfa. törvény hivatkozott pontja értelmében tehát az általános forgalmi adó (a továbbiakban: Áfa.) rendszerében azon, 8711 vámtarifaszámú (a továbbiakban: vtsz.) motorkerékpárok előzetesen felszámított adója nem vonható le, melyek 125 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmúak. A levonhatóság megítélésénél az adott eszköz vtsz-e és hengerűrtartalma a releváns.

Abban az esetben, ha a beszerzett motorkerékpár nem a 8711 vtsz. alá sorolandó, továbbá, ha e vtsz. alá tartozik, de a hengerűrtartalma nem értelmezhető, vagy 125 cm3-nél nem nagyobb, akkor annak Áfa. tartalmára tételes levonási tilalom nincs.

Ekkor az Áfa. törvény 120. §-a alapján ítélendő meg a levonható Áfa. összege. Vagyis olyan mértékben helyezhető a beszerzett eszköz Áfá-ja levonásba, amilyen mértékben az adóalany adóköteles termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása érdekében történik annak használata, hasznosítása, melynek alátámasztására az Áfa. törvény 180. §-ában meghatározott nyilvántartás vezetése indokolt.

Tájékoztatjuk, hogy a válaszlevélben részletezettek szakmai véleménynek minősülnek, kötelező jogi erővel nem bírnak.

Tisztelettel:

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Központi Irányítás

Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály"

Kikapcsolható a 45 km/h-s tiltás a robogókból? Az elektromos biciklim is tud 75 km/h val menni...

Elektromos kerékpár 25 km/h-ig "street legal" ha pedelec rendszerű, és nincs rajta gázkar, gázpedál, vagy gázmarkolat.
25 km/h fölötti végsebességű jármű (vagy 25 km/h alatti, ha gázkar, gázmarkolat vagy gázpedál van rajta) akkor kizárólag biztosítással, típusbizonyítvánnyal, és EU megfelelőségi nyilatkozattal, motoros (ECE2205) sisakkal vehet részt a közlekedésben, ha L1e-B szerepel az okmányában és a típustábláján.
Ha sík úton önerejéből 45 km/h fölött képes menni (még ha 50 ccm alatti, vagy 4 kW alatti is) akkor is csak rendszámmal mehet közúton!
Kivétel járműforgalom elől elzárt magánút.
Amennyiben (trükkösen) sportszernek, vagy játéknak vámolták behozatalkor, akkor csak kertkapun belül használható.:-)
A NIU-t lehet rendszámmal kérni (A1-es jogosítvánnyal vezethető) L3e-A1 kategóriába sorolva, és akkor nem korlátoz 45 km/h-nál mint az L1e-B kategória. Ezt a megrendelés előtt kell eldönteni, mert az okmányokban és a járművön elhelyezett típustáblán a jármű-kategória utólag nem módosítható. (se lefelé, se felfelé)

A távolkeletről behozott elektromos robogómat miért ne használhatnám közúton? Hiszen nem kell rá rendszám.

Rendszám valóban nem kell rá, de ha nincs európai megfelelőségi okmánya (COC) akkor a típusbizonyítvány nélkül forgalomba helyezhető két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárt forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából a közlekedési hatóságnál be kell mutatni. Ha a közlekedési hatóság a forgalomba helyezés előtti vizsgálat alapján megállapítja, hogy a jármű a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, azonosítási jellel látja el. Tehát, ha nincs EU megfelelőségi okmánya, akkor az NKH-nál kell bevizsgáltatni forgalomba helyezés előtt. Ennek hiányában kizárólag járműforgalom elől elzárt magánúton közlekedhet. Közúti közlekedésben nem vehet részt!
*A KSR.hu oldalon szereplő járművek mind rendelkeznek típusbizonyítvánnyal, EU megfelelőségi okmánnyal. (COC) Tehát vizsgálat nélkül forgalomba helyezhetőek.

A1-es 125-ös motorok esetében csak az a jó választás, amelyik "kimaxolja" a kategória 15 Lóerős korlátait?

Motort a felhasználási körülmények és az egyéni igények figyelembe vételével érdemes választani. Nem véltelen, hogy egy adott modell megtervezésénél a mérnökök az erőforrásokat a motorkerékpárok stílusából fakadó várható felhasználáshoz igazítják. Ezért van, hogy nem a legerősebb motor a leggyorsabb, és nem a legkönnyebbnek a legalacsonyabb a fogyasztása. Persze vannak" katalógusadat-hívők", akiknek (jellemzően első motor vásárlásakor) még a saját tapasztalat hiányában kizárólag ez a döntési szempontjuk.
Jellemzően a krossz és szupermoto modellek "maxolják ki" a 15 lóerős kategóriakorlátot, mégpedig leszabályozási fordulaton. Ez alatt viszont gyengébbek a kategóriatársaiknál. Azért így tervezték ezeket a gépeket, mert a vezetők terepen jellemzően leszabályzási fordulaton használják őket és a kuplunggal szabályozzák a teljesítményt. Normál közúti használat során viszont a kuplung van végálláson és a gázmarkolattal történik a teljesítményszabályozás. A két különböző felhasználás különböző vezetéstechnikát, ezáltal különböző műszaki paramétereket igényel. Tapasztalat, hogy az 1-2 lóerővel "gyengébb" motorok, 7000-es fordulatig erősebbek, alulról jobban húznak. Ezért utcán jobban gyorsulnak és sokszor végsebességre is gyorsabbak a pörgősebb, felül kicsit erősebb, de alul teljesítményhiányos változatoknál. Túrázni, vagy éppen cruisernek jellemzően nagyobb nyomatékú, nagyobb löketű, de kisebb fordulatú erőforrás a megfelelő. Mindenesnek a "kocka" (tehát a furat és löket nagyjából megegyező értékű) motorblokkokat szokták használni, versenycélra pedig a nagyobb furatú, pörgősebb blokkok alkalmasak, de ez a nagy többségnek inkább csak a vélt igényeit elégíti ki, nagy kompromisszumokkal.
Te milyen célra keresel motort? Segítünk a megfelelő felhasználáshoz legalkalmasabb motor kiválasztásában, keress minket elérhetőségeinken!

Hogyan kell karbantartanom télen az elektromos robogómat és az akkumulátorokat?

Ha motorozol a hideg hónapokban a NIU okosrobogóddal, vagy akár elteszed tavaszig pihenni, mindenképpen van néhány dolog, amire érdemes gondot fordítanod. Kapcsolódó blogbejegyzésünkben sorbavesszük a fontos tudnivalókat. Kattints ide és máris olvashatod a tudnivalókat az akkumulátorok téli tárolásáról, az elektromos robogók teljesítményváltozásáról és a hűvös, csúszós aszfalton való robogózással kapcsolatos vezetéstechnikáról.

Segédmotoros kerékpáron szállíthatok-e utast, ha rendszámoztatom?

Nem, mert a 2010-es KRESZ módosítás értelmében "kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani nem szabad". 1/1975. (II.5.) KPM-BM eggyüttes rendelet 54. § (8) b.

Milyen kezdőmotort válasszak? Mi a különbség a különböző motorstílusok között?

Valóban nem könnyű a döntés, melyet részben megkönnyít, részben viszont megnehezít a sok márka és a sokféle kivitel. Azt pedig már tényleg nem minden kezdő motoros tudja, hogy mi különbség például egy underbone, egy naked bike és egy supermoto között, melyik motor a legjobb hosszabb utakhoz, vagy éppen városi ingázáshoz, netán mire költse a pénzét, ha a praktikum mellett a stílus is fontos számára. Ide kattintva olvashatod a  blogbejegyzésünket, melyben összeszedtük, hogy milyen főbb motortípusok közül választhatunk a nyolcadliteres kategóriában, melyiknek mik az előnyei és az esetleges hátrányai. 

Gyakran ismételt kerékpáros kérdések:

Miért nem mehetek az elektromos rolleremmel (SegWay-el, Balance bord-al, stb) a kerékpárúton?

Mert a KRESZ szerint a „Kerékpárút” a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos.

Szállíthatok-e utast a kerékpáron?

Igen, a kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
* Sajnos azt nem tudjuk, hogy a jogalkotónak mi volt a szándéka a 10-12 év közötti gyerekekkel, mert 10 éves korig lehet őket kerékpáron szállítani rögzített gyerekülésben, és főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni tilos!

Szabad-e a járdán biciklizni, vagy a járdán csak tolni szabad a biciklit?

Igen szabad, de a gyalogosoknak van elsőbbségük. Kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Miért dudálnak rendszeresen az autósok, amikor hazafelé szabályosan balra besorolok, és bekanyarodok?

Valószínűleg azért, mert kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

Elektromos rollerrel szabad-e a KRESZ szerint járdán vagy kerékpárúton közlekedni?

A roller nem közlekedési eszköz, legalább is amiket itthon látni. Van olyan roller, ami a KÖHÉM rendeletben előírtak szerint forgalomba helyezhető lenne, de az elég drága. Amiket sportszernek, meg játéknak vámoltak, az meg kizárólag járműforgalom elől elzárt magánúton használható.
Járdán a lábbal (emberi izomerővel) hajtós rollerrel a gyalogosok zavarása nélkül max 10 km/h val lehet közlekedni. Ilyen esetben mindíg a gyalogosnak van elsőbbsége.
Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része, de lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
Kerékpárút: kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos!
Érdemes a KRESZ idevonatkozó rendelkezéseit elolvasni, (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) mert kevesebb félreértés és baleset lenne. (Én általános iskola felső tagozatában taníttatnám!)

Hogyan válhatok Márkakereskedővé?

Kérlek, jelentkezz elérhetőségeink valamelyikén.

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup