GY.I.K.

Gyakran ismételt motoros kérdések:

Visszaigényelhető-e az elektromos robogók vagy elektromos motorok ÁFA-ja?

Igen! Az elektromos meghajtású motorkerékpárok ÁFA-ja levonható, visszaigényelhető. A Benzines motorkerékpárok esetében 125 köbcentiig vonható le az ÁFA, de az elektromos meghajtásúak esetén nincs levonási tilalom.
Kértünk az adóhatóságtól szakvéleményt:

"Tisztelt Ügyfelünk!

Hivatalunkhoz érkezett megkeresésére az alábbi tájékoztatást adjuk.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa. törvény) 124. § (1) bekezdés e) pontja szerint a 120. és 121. §-tól függetlenül levonási tilalom alá esik a 125 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú motorkerékpárt (vtsz. 8711-ből) terhelő előzetesen felszámított adó.

Az Áfa. törvény hivatkozott pontja értelmében tehát az általános forgalmi adó (a továbbiakban: Áfa.) rendszerében azon, 8711 vámtarifaszámú (a továbbiakban: vtsz.) motorkerékpárok előzetesen felszámított adója nem vonható le, melyek 125 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmúak. A levonhatóság megítélésénél az adott eszköz vtsz-e és hengerűrtartalma a releváns.

Abban az esetben, ha a beszerzett motorkerékpár nem a 8711 vtsz. alá sorolandó, továbbá, ha e vtsz. alá tartozik, de a hengerűrtartalma nem értelmezhető, vagy 125 cm3-nél nem nagyobb, akkor annak Áfa. tartalmára tételes levonási tilalom nincs.

Ekkor az Áfa. törvény 120. §-a alapján ítélendő meg a levonható Áfa. összege. Vagyis olyan mértékben helyezhető a beszerzett eszköz Áfá-ja levonásba, amilyen mértékben az adóalany adóköteles termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása érdekében történik annak használata, hasznosítása, melynek alátámasztására az Áfa. törvény 180. §-ában meghatározott nyilvántartás vezetése indokolt.

Tájékoztatjuk, hogy a válaszlevélben részletezettek szakmai véleménynek minősülnek, kötelező jogi erővel nem bírnak.

Tisztelettel:

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Központi Irányítás

Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály"

Kikapcsolható a 45 km/h-s tiltás a robogókból? Az elektromos biciklim is tud 75 km/h val menni...

Elektromos kerékpár 25 km/h-ig "street legal" ha pedelec rendszerű, és nincs rajta gázkar, gázpedál, vagy gázmarkolat.
25 km/h fölötti végsebességű jármű (vagy 25 km/h alatti, ha gázkar, gázmarkolat vagy gázpedál van rajta) akkor kizárólag biztosítással, típusbizonyítvánnyal, és EU megfelelőségi nyilatkozattal, motoros (ECE2205) sisakkal vehet részt a közlekedésben, ha L1e-B szerepel az okmányában és a típustábláján.
Ha sík úton önerejéből 45 km/h fölött képes menni (még ha 50 ccm alatti, vagy 4 kW alatti is) akkor is csak rendszámmal mehet közúton!
Kivétel járműforgalom elől elzárt magánút.
Amennyiben (trükkösen) sportszernek, vagy játéknak vámolták behozatalkor, akkor csak kertkapun belül használható.:-)
A NIU-t lehet rendszámmal kérni (A1-es jogosítvánnyal vezethető) L3e-A1 kategóriába sorolva, és akkor nem korlátoz 45 km/h-nál mint az L1e-B kategória. Ezt a megrendelés előtt kell eldönteni, mert az okmányokban és a járművön elhelyezett típustáblán a jármű-kategória utólag nem módosítható. (se lefelé, se felfelé)

A távolkeletről behozott elektromos robogómat miért ne használhatnám közúton? Hiszen nem kell rá rendszám.

Rendszám valóban nem kell rá, de ha nincs európai megfelelőségi okmánya (COC) akkor a típusbizonyítvány nélkül forgalomba helyezhető két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárt forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából a közlekedési hatóságnál be kell mutatni. Ha a közlekedési hatóság a forgalomba helyezés előtti vizsgálat alapján megállapítja, hogy a jármű a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, azonosítási jellel látja el. Tehát, ha nincs EU megfelelőségi okmánya, akkor az NKH-nál kell bevizsgáltatni forgalomba helyezés előtt. Ennek hiányában kizárólag járműforgalom elől elzárt magánúton közlekedhet. Közúti közlekedésben nem vehet részt!
*A KSR.hu oldalon szereplő járművek mind rendelkeznek típusbizonyítvánnyal, EU megfelelőségi okmánnyal. (COC) Tehát vizsgálat nélkül forgalomba helyezhetőek.

A1-es 125-ös motorok esetében csak az a jó választás, amelyik "kimaxolja" a kategória 15 Lóerős korlátait?

Motort a felhasználási körülmények és az egyéni igények figyelembe vételével érdemes választani. Nem véltelen, hogy egy adott modell megtervezésénél a mérnökök az erőforrásokat a motorkerékpárok stílusából fakadó várható felhasználáshoz igazítják. Ezért van, hogy nem a legerősebb motor a leggyorsabb, és nem a legkönnyebbnek a legalacsonyabb a fogyasztása. Persze vannak" katalógusadat-hívők", akiknek (jellemzően első motor vásárlásakor) még a saját tapasztalat hiányában kizárólag ez a döntési szempontjuk.
Jellemzően a krossz és szupermoto modellek "maxolják ki" a 15 lóerős kategóriakorlátot, mégpedig leszabályozási fordulaton. Ez alatt viszont gyengébbek a kategóriatársaiknál. Azért így tervezték ezeket a gépeket, mert a vezetők terepen jellemzően leszabályzási fordulaton használják őket és a kuplunggal szabályozzák a teljesítményt. Normál közúti használat során viszont a kuplung van végálláson és a gázmarkolattal történik a teljesítményszabályozás. A két különböző felhasználás különböző vezetéstechnikát, ezáltal különböző műszaki paramétereket igényel. Tapasztalat, hogy az 1-2 lóerővel "gyengébb" motorok, 7000-es fordulatig erősebbek, alulról jobban húznak. Ezért utcán jobban gyorsulnak és sokszor végsebességre is gyorsabbak a pörgősebb, felül kicsit erősebb, de alul teljesítményhiányos változatoknál. Túrázni, vagy éppen cruisernek jellemzően nagyobb nyomatékú, nagyobb löketű, de kisebb fordulatú erőforrás a megfelelő. Mindenesnek a "kocka" (tehát a furat és löket nagyjából megegyező értékű) motorblokkokat szokták használni, versenycélra pedig a nagyobb furatú, pörgősebb blokkok alkalmasak, de ez a nagy többségnek inkább csak a vélt igényeit elégíti ki, nagy kompromisszumokkal.
Te milyen célra keresel motort? Segítünk a megfelelő felhasználáshoz legalkalmasabb motor kiválasztásában, keress minket elérhetőségeinken!

Hogyan kell karbantartanom télen az elektromos robogómat és az akkumulátorokat?

Ha motorozol a hideg hónapokban a NIU okosrobogóddal, vagy akár elteszed tavaszig pihenni, mindenképpen van néhány dolog, amire érdemes gondot fordítanod. Kapcsolódó blogbejegyzésünkben sorbavesszük a fontos tudnivalókat. Kattints ide és máris olvashatod a tudnivalókat az akkumulátorok téli tárolásáról, az elektromos robogók teljesítményváltozásáról és a hűvös, csúszós aszfalton való robogózással kapcsolatos vezetéstechnikáról.

Segédmotoros kerékpáron szállíthatok-e utast, ha rendszámoztatom?

Nem, mert a 2010-es KRESZ módosítás értelmében "kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani nem szabad". 1/1975. (II.5.) KPM-BM eggyüttes rendelet 54. § (8) b.

Milyen kezdőmotort válasszak? Mi a különbség a különböző motorstílusok között?

Valóban nem könnyű a döntés, melyet részben megkönnyít, részben viszont megnehezít a sok márka és a sokféle kivitel. Azt pedig már tényleg nem minden kezdő motoros tudja, hogy mi különbség például egy underbone, egy naked bike és egy supermoto között, melyik motor a legjobb hosszabb utakhoz, vagy éppen városi ingázáshoz, netán mire költse a pénzét, ha a praktikum mellett a stílus is fontos számára. Ide kattintva olvashatod a  blogbejegyzésünket, melyben összeszedtük, hogy milyen főbb motortípusok közül választhatunk a nyolcadliteres kategóriában, melyiknek mik az előnyei és az esetleges hátrányai. 

Gyakran ismételt kerékpáros kérdések:

Miért nem mehetek az elektromos rolleremmel (SegWay-el, Balance bord-al, stb) a kerékpárúton?

Mert a KRESZ szerint a „Kerékpárút” a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos.

Szállíthatok-e utast a kerékpáron?

Igen, a kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
* Sajnos azt nem tudjuk, hogy a jogalkotónak mi volt a szándéka a 10-12 év közötti gyerekekkel, mert 10 éves korig lehet őket kerékpáron szállítani rögzített gyerekülésben, és főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni tilos!

Szabad-e a járdán biciklizni, vagy a járdán csak tolni szabad a biciklit?

Igen szabad, de a gyalogosoknak van elsőbbségük. Kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Miért dudálnak rendszeresen az autósok, amikor hazafelé szabályosan balra besorolok, és bekanyarodok?

Valószínűleg azért, mert kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

Elektromos rollerrel szabad-e a KRESZ szerint járdán vagy kerékpárúton közlekedni?

A roller nem közlekedési eszköz, legalább is amiket itthon látni. Van olyan roller, ami a KÖHÉM rendeletben előírtak szerint forgalomba helyezhető lenne, de az elég drága. Amiket sportszernek, meg játéknak vámoltak, az meg kizárólag járműforgalom elől elzárt magánúton használható.
Járdán a lábbal (emberi izomerővel) hajtós rollerrel a gyalogosok zavarása nélkül max 10 km/h val lehet közlekedni. Ilyen esetben mindíg a gyalogosnak van elsőbbsége.
Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része, de lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
Kerékpárút: kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos!
Érdemes a KRESZ idevonatkozó rendelkezéseit elolvasni, (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) mert kevesebb félreértés és baleset lenne. (Én általános iskola felső tagozatában taníttatnám!)

Miért van az, hogy a közösségi médiában olvasható tapasztalatok nem is hasonlítanak a sajátjaimra. A posztok miatt félve vettem meg, de több év és több 10.000 km után sem jött elő semmi azokból a szörnyűségekből, amit olvasni lehetett? Pl.: a NIU Rozsdásodásról.

Igen, mi is napról napra rácsodálkozunk, hogy egyre nagyobb a szakadék az elképzelt világ és a gyakorlati tapasztalat között. Jó annak, aki ezt a kettőt fejben külön tudja választani, és mindkettőt megéli. Nekünk ez nem adatott meg, mert sokszor találkozunk mindkét párhuzamos világ igazságaival. Értem ez alatt, hogy amikor a virtuális világban egy elképzelt problémának már hatalmas irodalma van, de minden online megoldás ellenére a jármű bekerül az offline szervizbe, akkor kiderül, hogy a kiváltó ok, a hiba és a megoldás sem átjárható a párhuzamos világok között. Néha megpróbáltuk edukativ jelleggel az valóságban működő megoldásokat a képzelt világba kiposztolni, de nem működik, mert ahogy egy offline szakmába évtizedeket beleölt szakembert sértik az "egyszerű online részigazságok", addig az életüket a vírtuális világnak áldozók sem értik a fizikai világ összefüggéseit. Sokat beszélgetünk a gyártóval, hogy jó-e ha moderálatlanul hagyjuk terjedni a hülyeségeket "is", de arra a megoldásra jutottunk, hogy ahogy távolodik a két világ egymástól, egyre kevésbé vannak egymásra hatással. Úgyhogy a korábbi laposföldhívő, akit hétfőn elraboltak az UFO-k majd tegnap online megmentette a bébifókákat, az ma miért ne javíthatna motort is. </div></div></div></div></div></main><section id=

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup