NIU elektromos motorok Lítium akkumulátorának állapotmegőrzése és üzemen kívüli tárolása.

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2021. 11. 29.

NIU elektromos motorok Lítium akkumulátorának állapotmegőrzése és üzemen kívüli tárolása.

A benzines motorkerékpárok és robogók téli leállítása és tavaszi üzembe helyezése rengeteg feladatot ró azokra a motorkerékpár üzemeltetőkre, akik nem használják az egész szezonban a szeretett közlekedési eszközüket. Sok gondosságot, karbantartást és szerelgetést igényel a téli üzemen kívüli időszak. Ráadásul az új E10 minősítésű bioetanollal kevert hajtóanyagok további bosszúságokat okoznak az olajipari technológián alapuló közlekedési eszköz tulajdonosoknak. Nem csoda, hogy egyre többen látják megoldásnak az új elektromos meghajtási technológián alapuló robogókat és motorokat. A tisztán elektromosan tölthető motorkerékpárok sokkal alkalmasabbak a teljes év végigmotorozására, mint a belsőégésű elődjeik, és ma már olyan motoros ruházatokat lehet kapni, ami szintén a szezonmentes motorozásra sarkall. Ennek ellenére van aki a téli szezonra letárolja kedvenc motorját, robogóját. Az elektromos motorok valóban sokkal kevesebb karbantartást és odafigyelést kívánnak, de azért az amperégetőkben is érdemes odafigyelni néhány dologra. Az egyik legfontosabb az akkumulátor. Ebben a motoros blogban az elektromos akkumulátorok használatát, töltését és üzemen kívüli tárolását vesszük alaposabban szemügyre. Kimondottan a lítium kémiájú elektromos akkumulátorokra koncentrálva.

A járműipar olajalapú hajtóanyagról tisztán elektromosra történő technológiaváltása során a legnagyobb kérdés az energiatárolók élettartama volt. Ma már tudjuk, látjuk, hogy a járműipari akkumulátorok élettartama sokkal hosszabb, mint amire számítottunk. Ma már szerintem szinte senki nem fél a gyorsan amortizálódó, hamar kapacitást veszítő lítium akkumulátoroktól. Viszont a vártnál hosszabb élettartam kis odafigyeléssel még tovább növelhető, ami további költségmegtakarítást jelent, és környezetvédelmi szempontból is fontos.

A NIU jellemzően a 3. és 4. generációs Panasonic lítium celláiból épülő akkumulátorait használja, BMS felügyelettel. A BMS az akkumulátor egység elektronikus felügyeletét végzi, és védi lehetőségeihez mérten. Az akkucellákat gyártó PANASONIC adatai alapján ezek a járműipari energiatárolók 600 töltési ciklus után is 90% fölötti kapacitást biztosítanak járműveink számára. 1.000 teljes töltési ciklus után sem csökken a motorunk vagy robogónk hatótávja a gyári adat 80%-a alá, és 2.000 teljes töltési ciklus után is még legalább 70%-át tudja teljesíteni az újkori tulajdonságainak. Ha ezeket az értékeket beszorozzuk az elektromos motorkerékpárjaink hatótávolságával, (ami a NIU esetében 50-170 km között van típustól függően, sportfokozatban) akkor láthatjuk, hogy alaptalan volt a félelmünk.
Magyarországon ötödik éve forgalmazzuk a NIU motorkerékpárokat. Akkumulátor problémánk ebben az öt évben még a mélymerítéseket leszámítva nem volt. Ha egy akkumulátort hónapokig nem töltenek, vagy a mélymerítési szint alá merítenek, az meg nem műszaki meghibásodás. Itt is külön felhívjuk a figyelmet, hogy a mélymerítés miatti üzemképtelenné válás NEM garancia kérdése!!! Érdemes a valós igényekhez mérten hatótávot választani. Egy 170 km-es hatótávú elektromos NIU robogó akkumulátora, ami 1-2 havonta van csak töltve, és az éves szerviznél 7 ciklust mutat, nagyobb veszélynek van kitéve, mint aki évi 40.000 km-t megy és naponta 2 szer feltölti.

Jogos tehát a kérdés: Hogy használjam a NIU elektromos motorom akkumulátorát, hogy a lehető leghosszabb élettartamot elérjem?
Erre a NIU-nak van a legnagyobb tapasztalata a világon, ugyanis több mint 10.000.000.000 Km tapasztalatunk és adatbázisunk van az ügyfélszokásokból. Erről itt írtam bővebben.

Egyszerűen fogalmazva:

  1. Soha ne merítsd le teljesen az akkumulátort!
  2. 15-20% alá csak végszükség esetében merítsd le!
  3. Ha teheted, 40% fölött kezdd meg a feltöltést!
  4. Ha napokig nem használod, akkor húzd le a motorról, és 2-3 hetente tedd vissza 1 napra, és töltsd fel 60-70% körülire, majd húzd le ismét!
  5. Soha ne hagyd rajta a töltőt, ha feltöltődött, inkább 90-95%-nál kapcsold le a töltést!

Ezt az öt pontot betartva, biztosan nagyon hosszú élettartamra számíthatsz. Viszont ha ennél is többre vágysz, akkor számodra most jön csak a java.

Tudtad, hogy minden NIU elektromos motorkerékpár mobiltelefonos applikációjában van egy akkumulátor állapotjelző? „Battery Health” vagy „Battery Sorce”.

  1. Nyisd meg a telefonodon a NIU alkalmazást
  2. Válaszd ki a garázsból a járművedet (ha több NIU-d van)
  3. Koppints a „Battery Info” csempére
  4. Válaszd ki az akkumulátort (Két akkus esetén)
  5. Koppints a „Battery Score” csempére

Az akkumulátor érték (Battery Health Score) egy 0-100 közötti értékű viszonyszám, ami hozzávetőleges tájékoztatást ad a NIU elektromos motorkerékpár akkumulátorunkról. Egy új NIU motorkerékpár esetében ez az érték nagyon közel van a százhoz. Azért nem lehet 100, mert minden NIU – Panasonic akkumulátor nagyon komoly minőségellenőrzésen és működési tesztelésen esik át, mielőtt belekerülne az új motorkerékpárodba. Viszont jó hírem, hogy nálad, a gondos gazdánál elérheti a 100-at! J Minél többet használod a motorkádat, minél többször lemeríted és feltöltöd az akkumulátorát, ez a pontszám annál alacsonyabb lesz. De kis odafigyeléssel és gondossággal ezt az értéket növelheted is. A NIU elektronikája a gondos gazdáknak bonusz pontokat ajándékoz, Így akár 100 pontos is lehetsz újra. Egy töltési ciklusnak nevezzük az akkumulátor lemerítését (használat során) majd újra feltöltését. Egy teljes töltési ciklus (lemerítés, majd újra feltöltés) 0,1-et von le az akku pontszámából. Ezen felül még számos tényező számít bele ebbe az akkumulátor értékbe, például, hogy hány százalékon kezded meg a töltést, milyen a cellahőmérséklete az akkumulátornak, és még hasonló körülmények.

Jó tudni, hogy a jó akkumulátor töltési szokások lehetővé teszik az állapotjelző pontszám növelését is.

Jó szokás például, ha 15% fölötti töltöttségi szintnél kezded meg az akkumulátor töltését. Ezért (+1) pont jár a NIU gondos gazdájának, ha 10 egymást követő alkalommal így cselekedett.

Szintén jó szokás, ha az akkumulátor 40% fölötti töltöttségi szintjén dugod rá a töltőre. Ha ezt 5 egymást követő alkalommal megteszed, szintén (+1) pont jár a NIU mobilalkalmazás értékelésében.

A NIU Akkumulátor gyakori töltése a legjobb szokásod! Ez a legjobb módja az akkumulátor állagmegőrzésének, vagy javításának. Ha nagyon jó akkumulátor töltési szokásaid vannak, akkor a pontszámod a következőképpen fog alakulni:

  1. -0,1
  2. -0,1
  3. -0,1
  4. -0,1
  5. -0,1 +1 = +0,9
  6. -0,1
  7. -0,1
  8. -0,1
  9. -0,1
  10. -01 +1 = +0,9

Ezzel a töltési szokással, nem hogy csökken az akkumulátorod pontszáma, hanem vissza is növelheted, akár az újkori értéke fölé is.

Van egy rossz szokás, hogy a már feltöltött akkumulátort visszateszik a töltőre, vagy nem húzzák ki a csatlakozót, ha már az teljesen feltöltődött. Közszájon terjed egy veszélyes tévhit, miszerint nem befolyásolja a lítium ionos akkumulátorok élettartamát, ha rajta hagyom a töltőn reggelig, a BMS elektronika úgyis kikapcsolja az akkutöltési folyamatot. Ennek azonban negatív hatása van az akkumulátorunk élettartamára. A mobiltelefonjainkat is úgy tesszük tönkre, hogy rajtahagyjuk a töltőn reggelig, hogy jól feltöltődjön. Aztán csodálkozunk, amikor az egy éves mobiltelefonunk már egy napot sem bír végig közbenső rátöltés nélkül. Ahogy satut sem hagyunk beszorítva „pihenni” és a rugót sem ütközésig kihúzva tároljuk, úgy az akkumulátor sem szeret teljes előfeszítés alatt időzni. Ez egy rossz szokás, amitől minél előbb szabaduljunk meg, mert negatívan befolyásolja az akkumulátorunk élettartamát, és további (-1) pontot kapunk érte.

Amikor az akkumulátor használat közben teljesen lemerül, akkor is további (-0,1) pontot kapunk. Lehetőség szerint ezt is kerülni kell.
Ennél is rosszabb a helyzet, ha az akkumulátor tárolás közben merülne le. Ez már nem csak rossz szokás, hanem kifejezetten hanyagság. Ilyen esetben (-10) pont a büntetésünk. Ráadásul szerencsésnek mondhatjuk magunkat, ha „csak” 10 pont büntetéssel megússzuk, ugyanis egy mélymerülési, vagy mélykisütési pont alatt a lítium cellák is maradandóan károsodnak. Ilyenkor már nem veszi fel a töltést újra. Erre a garanciális időszakban sem terjed ki a garancia hatálya!

Jó szokás, ha a használat után várunk néhány órát a töltés megkezdése előtt, és az akkutöltés után szintén hagyjuk kicsit pihenni, mielőtt elindulnánk vele.

Nyáron fontos, hogy használat után egy árnyékos, jól átszellőztetett helyen legyen lehetősége visszahűlni az akkumulátornak, mielőtt megkezdjük a töltési ciklust. Feltöltés után is van némi termikus veszteség a cellákban, ami hulladékhő formájában melegíti a telepet. Érdemes a töltés időpontját úgy megválasztani, hogy a feltöltés után legyen ideje visszahűlniük a lítium akkumulátorcelláknak még az elektromos motor elindulása előtt. Ez azért is fontos, mert ha a BMS meleg cellákat érzékel, akkor a CAN-BUS (Controller Area Network) adathálózaton „szól” a motorvezérlő elektronikának (FOC) hogy ne engedje a teljes gyorsító áramerősséget a motorra. Ilyenkor lomhábbnak érzed a motorodat. Ha 35°C fölé hevült akkumulátor-cellákkal kezdted meg a töltési ciklust, -0,1 pont jutalomban részesülsz. (Bünti)

Télen az számít jó szokásnak, ha használat után felviszed magaddal szobahőmérsékletű helységbe a NIU elektromos motorkerékpár kivehető akkumulátorát, és megvárod, hogy átmelegedjen a töltési ciklus megkezdése előtt. Jól átszellőztetett helyiséget javasolunk, mert a hideg akkumulátoron egy magas páratartalmú helyiségben párakicsapódás keletkezhet. A vízpára és az elektromosság barátságáról sok jót nem tudok írni. Lényeg, hogy 0°C alatti akkumulátor töltésének a megkezdése (-0,1) pont további levonásával jár. A Lítium technológiás akkumulátorok utálják a hideg időt. Télen gondolj arra, hogy a lehető leggyorsabban vidd haza az aksit. Fagyos környezetben ne tölts!

Nagyon ritka esetekben, ha az akkumulátor hibásan működik, vagy indokolatlanul gyorsan lemerül. esetleg BMS hibaüzenetet küld, akkor ne használd, és ne kezd el tölteni, mert nagyobb hibákat okozhatsz. Az akku pontszám rendszeres ellenőrzésével megbizonyosodhatsz róla, hogy nincs ilyen jellegű veszély. A kiegyensúlyozatlan, vagy hibás akku töltése (-10) pont. BMS hiba esetén (-5) pont.

Az akkumulátor helyes működését több vezérlőegység is felügyeli. A begyűjtött adatokat folyamatosan kiértékelik, és a BUS adathálózaton egymással megosztják. Ha az adatok kiértékelésekor különbség adódna, az károkhoz vezet. Ha 0,3V-nál nagyobb kiegyensúlyozatlanság áll elő, akkor a lehető leggyorsabban szakemberre kell bízni, mert visszafordíthatatlan károkat okozhat.
A BMS felel az akkumulátor megfelelő működéséért, és védi az akkumulátort, hogy a lehető leghosszabb élettartamot biztosíthassa.

Előfordulhat, hogy a NIU műszerfalán, és a mobiltelefonos applikációban eltérő akkumulátor értéket tapasztalsz. Ez akkor fordulhat elő, ha jó akkumulátor töltési szokásokat alakítottál ki, és sose meríted le teljesen, és sosem töltöd fel teljesen az akkumulátorát a NIU-nak, és az akkumulátor „Chip” elkalibrálódik. Ilyen esetben merítsd le az akkumulátort a motor normál használatával, és egyhuzamban töltsd teljesen fel, majd hagyd kicsit rajta az akkutöltőt, miután elérte a 100%-ot. Lehet, hogy ezért nem fogsz bonusz pontot kapni, de ismét pontos értékekkel fogsz találkozni a kijelzőkön.
Hosszú tárolás után is érdemes az első használat előtt egyszer teljesen feltölteni, és így megkezdeni a szezont.

Legalább havonta egyszer töltsd fel az akkumulátort 50-60% közötti szintre a tárolás ideje alatt is.
Amennyiben használaton kívül is csatlakoztatva van az akkumulátor a motorba, akkor akár 8 óránként 5%-ot is veszíthet a töltöttségéből. (Például ha mélygarázsban, rossz GPS és GSM hálózati térerő érhető el)

És természetesen soha ne módosíts a gyári állapoton!

Alakítsd ki a saját töltési szokásaidat a fent leírtak figyelembevételével, és a BMS mindent meg fog tenni a hosszú és hibátlanul működő akkumulátorod védelmében.

 

Kérdés esetén keress minket bizalommal.

NIU, a piacvezető elektromos motorkerékpár.

#MakeLifeElectric

 

Csatlakozz a Magyar NIU Club-hoz!
Legyél a NIU közösség része, beszélgess a többi NIU felhasználóval, és ne maradj le a legfrissebb hírekről sem!

Cimkék:NIU Akkumulátor, Lítium akku, makelifeelectric, e-mobilitás, elektromos motorkerékpár

A bejegyzés eddigi hozzászólásai:

Kökény lászló
2022.01.14. 19:22
Nekem zt28. Robogóm van. A akkumlátor Samsung. Ezért hasznosnak találtam a műszaki tanácsot.
Kökény lászló
2022.01.14. 19:21
Nekem zt28. Robogóm van. A akkumlátor Samsung. Ezért hasznosnak találtam a műszaki tanácsot.

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup