Megérkeztek a Malaguti könnyű és méregerős elektromos terepmotorjai
A Malaguti új elektromos terepmotorjait, az XAM két változatát tavaly ősz óta várta türelmetlenül az offroad és krossz iránt lelkesedő motoros közönség. A neves bolognai gyártó ugyanis a tavalyi EICMA kiállításon mutatta be az XAM elektromos endúró modellt, egyúttal azt is bejelentve, hogy rövidesen elkezdődik a sorozatgyártása a kétféle, közúton is használható és a kizárólag off-road típusoknak. A Malaguti XAM első példányai mostanra már legördültek a futószalagról és Magyarországon is elérhetőek az európai bevezetéssel egyidőben.
Az elektromos terepmotorok népszerűsége folyamatosan nő hazánkban is. Ennek oka az élményfaktor mellett a technikában keresendő. A villanymotor által hajtott endúró és krossz gépek önsúlya alacsony, emellett a környezetvédelmi szabályoknak köszönhetően olyan terepen is használhatóak, ahová a hagyományos motoroknak tilos behajtaniuk. Üzemeltetési költségük pedig gazdaságos, lényegesen kedvezőbb, mint benzines társaiké, köszönhetően az igen csekély szervizigénynek és a gyakorlatilag forintos nagyságrenddel letudható "tankolásnak". Nem csoda tehát, hogy a gyártók egyre-másra próbálnak javítani az aktuális modelleken, hogy a vásárlói igényekkel lépést tartsanak. A minél kisebb saját tömeg mellett a futómű és a fékek minősége, valamint a villanymotor ereje a fejlesztés fő iránya, a vásárlóknak pedig keresniük kell a számukra megfelelő kompromisszumot jelentő modellt. Ebbe a közegbe érkezett most - mondhatni páros lábbal - a Malaguti két új modellje: a közúton is legális XAM elektromos endúró és az XAM elektromos krosszmotor.
Megérkeztek a várva-várt Malaguti elektromos endúrók.
A testvérmodellek felépítésüket tekintve igen hasonlóak. Elöl 19, hátul 18 hüvelykes küllős kerekeken gurulnak, mindkét keréktárcsán kifejezetten harapós, dupladugattyús féknyergek szorítják a hullámos féktárcsákat. A terep egyenetlenségeinek csillapításáról gáztartályos, állítható előfeszítésű és húzófokozati csillapítású központi rugóstag és erőteljes, állítható előfeszítésű fordított első villák gondoskodnak. Az ülésmagasság 860 mm mindkét kivitel esetén, ám a keskeny felépítés miatt az átlagos magasságú vezetők is stabil talajfogással számolhatnak. A motorok önsúlya hihetetlenül csekély: a krossz verzió mindössze 68 kilogramm menetkészen, a közúton is vezethető modell pedig még kevesebbel, alig 64 kilóval mérlegel. Mindkét Malaguti három fokozatban állítható menteprogrammal rendelkezik, az endúró kivitelben emellett hátrameneti fokozat is van. A lényegi különbséget a hajtás jelenti, a kefe nélküli villanymotorok ereje és a modellek végsebessége a némiképp különböző felhasználáshoz lett igazítva.
A részletek kidolgozottak, látszódik rajtuk a gondos tervezés és kivitelezés.A kitűnő futómű, a könnyű felépítés és a hatékony fékrendszer mellett az XAM modellek élményfaktorát a kategóriaelső villanymotorok adják. A közúton is legális XAM L1e-B elektromos endúró 4 kW-os motorja 45 kilométeres végsebességet tesz lehetővé (elektronikusan korlátozva), így B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető. Megjegyzendő, hogy a motor csúcsteljesítménye 4.3 kW, a névleges nyomatéka pedig több, mint 19 Nm, tehát nemigen kell aggódni, ha meredekebb domboldal kerül a motor elé a terepes kalandok hajszolása közben. Ráadásul a "street-legal" homologizációnak köszönhetően a terepmotorozás végeztével közúton lehet vele hazagurulni. Az XAM elektromos krosszmotor kivitel pedig a 11 kW-os csúcsteljesítménye mellett 21 Nm névleges és 58 Nm csúcsnyomatékkal rendelkezik, így a végsebessége 80 km/h. Ez a marcona erő, párosítva a csekény önsúllyal és a masszív futóművekkel igen komoly terepképességet tesz lehetővé, mely a terepakadályok nehézségével párhuzamosan egyre szélesebb mosolyra készteti azt, aki ezen a különleges motoron ül éppen. A Malaguti elektromos újdonságait most megnézheted és kipróbálhatod a forgalmazónál, az ADVESmoto budapesti bemutatótermében.
Cimkék:malaguti, xam, elektromos terepmotor, elektromos krosszmotor, elektromos endúró, krossz, krosszmotor, enduro, endúró, terepmotor