NIU elektromos robogóval télen - akkumulátor tárolás és töltés, karbantartás, közlekedés

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2023. 12. 01.

Ha motorozol a hideg hónapokban a NIU okosrobogóddal, vagy akár elteszed tavaszig pihenni, mindenképpen van néhány dolog, amire érdemes gondot fordítanod. Sorbavesszük a fontos tudnivalókat az akkumulátorok téli tárolásától a teljesítmény változásán át a hűvös, csúszós aszfalton való robogózással kapcsolatos vezetéstechnikai tudnivalókig.

A benzines robogókkal ellentétben az elektromos motoroknál nagyságrendekkel kevesebb olyan műszaki és technológiai körülmény van, ami a téli szezon kihagyására ösztönözhet. Általánosságban elmondható, hogy akár kihagyod a fagyos időszakot, akár egész évben használod, az elektromos meghajtású robogód mindkét esetben sokkal gondozásmentesebb, mint belsőégésű elődje. Természetesen a villanymotorok sem gondozásmentesek, de egy kis odafigyeléssel jelentős költségeket tudsz megtakarítani. Ráadásul a karbonsemlegesség elérése szempontjából sem elhanyagolható, mennyi alkatrészcserével sikerül üzemeltetni a szeretett motorkerékpárt az életciklusa alatt.

Van, aki tavaszig rá sem ül, másnak ilyenkor indul a móka az elektromos robogóval.

Akkumulátorok télen

A NIU elektromos robogódba a legmegbízhatóbb gyártók minőségi lítium-ion akkumulátor celláit (18650-es) építette be a NIU. Ez az akkumulátor-egység biztosítja a meghajtáshoz szükséges energiát, az intelligens (SMART) funkciók áramellátását és az elektronikai alkatrészek működését is erről táplálják. Ezt az egész rendszert egy ultramodern BMS (Battery Management System) felügyeli. Ennek köszönhetően tudod a nap 24 órájában az okosalkalmazáson keresztül felügyelni a NIU- robogódat, de ez azt is jelenti, hogy az akkumulátor akkor is merül, ha áll  (tehát akkor is használod, amikor úgy gondolod, hogy nem használod). A NIU Lítium akkumulátor egységei robosztus felépítésűek és okosak. A beépített hőmérséklet- érzékelők adatai alapján szabályozzák a töltés és merítés mértékét. A mélymerítés és túltöltés miatt bekövetkező károsodások kockázatát is igyekeznek minimalizálni. Amennyiben te is a szíveden viseled az akkumulátorok sorsát, akkor a gondoskodásodat sokszorosan meghálálja élettartamban, megbízhatóságban, költségben és gondtalan motorozásban. Ezért érdemes betartani a következő információkat:


Lítium-ion akkumulátoros motorozás

A NIU hivatalos adatai szerint az elektromos robogók lítium–ion akkumulátora -10°C és +45°C közötti külső hőmérsékleti tartományban üzemeltethető. Ez a robogós szezon. Magyarországon ritkán, és szerencsére csak rövid ideig van olyan időjárási környezet, amikor a külső hőmérséklet ezen a tartományon kívül esik, de ilyen esetben hagyd otthon a NIU-t.

Téli táborozás NIU robogóval.

Lítium-ion akkumulátorok töltése

A NIU lítium akkumulátorok töltésének külső hőmérséklet tartománya 0°C és 35°C közötti. Természetesen neked nem kell semmit sem méregetned. A NIU lítium-ion akkumulátorában található BMS vezérlőegység és az akkumulátor töltő egység között nem csak energiaáramlás van, hanem az adatáramlás is folyamatos. Megbeszélik egymás között, hogy mikor és milyen áramerősséggel menjen végbe a töltés. Bátran hagyatkozz rájuk, figyelik a szükséges értékeket, és be is avatkoznak, amennyiben ez indokolt.  Neked csak annyi a dolgod, hogy időben csatlakoztasd a töltőre, és húzd le a töltőkábelt amikor feltöltődött az akkumulátor. Erről az alkalmazáson keresztül a mobiltelefonodra egy rövid szöveges üzenetet is küldenek neked. Az akkumulátor töltés „jó szokásairól” itt írtunk bővebben, olvasd el a kapcsolódó cikkünket is.

Lítium-ion jármű akkumulátorok tárolása

El is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a leggyakoribb üzemeltetési és felhasználási hibák történnek!A járműipari lítium akkumulátorok üzemen kívüli tárolásának egy külön cikket szenteltünk, amit itt tudsz elolvasni. Vannak már sok éves és jóval 100.000 km-es futásteljesítmény fölötti robogó akkumulátoraival gyakorlati pozitív tapasztalataink, de találkoztunk olyan ügyféllel is, aki használat után „ledobta a sarkon” az elektromos robogóját, és csodálkozott, hogy egy idő után lemerült, vagy mélymerült* (*mélykisülés = tönkrement) a hajtóakkumulátor.Ahogy azt már említettük, a szeretett NIU robogód az akkumulátorokban eltárolt elektromos áramot nem kizárólagosan a motor meghajtására használja, hanem rengeteg biztonsági-, intelligens- és kényelmi funkciót is ellát a működéshez szükséges elektromos energiával. Ilyenek például a GSM, GPS, SMART funkciók, alkalmazás, riasztó, nyomkövetés, rendszerfelügyelet, mozgásérzékelő. Jelenleg a NIU rendelkezik a legfejlettebb intelligens technológiával, amit természetesen táplálni is kell, ezért a nyugalmi áramfelvétel is folyamatosan meríti az akkumulátort. Ez napi több százalékot is jelenthet, és a mértéke függ a külső körülményektől. Például ha nincs, vagy csak igen gyenge a GPS vagy GSM vételi lehetőség, akkor a hálózatok elérése érdekében növekszik az áramfogyasztása. Ezen a ponton érdemes némi odafigyelést szentelni neki, mert a benzines társaikhoz képest valóban nagyságrendekkel gondozásmentesebb, megbízhatóbb, hosszabb életciklusú, karbonsemlegesebb, gazdaságosabb ez a technika, de ezt is el lehet rontani. Javaslataink a hosszú élettartam eléréséhez:

  • Ha napokig nem fogod használni a motorodat, akkor 50% -ig töltsd vissza, és utána húzd le az akkumulátor sarut, vagy vedd ki az akkumulátort.

  • Lehetőség szerint szobahőmérsékleten tárold és töltsd az akkumulátorokat, közvetlen napfény- és hősugárzásmentes, árnyékos, száraz helyen.

  • Soha ne tárold a lítium akkumulátorokat teljesen feltöltve, vagy lemerítve. Ideális esetben 50%-os töltöttségen tárolva lesz a leghosszabb élettartama.

  • Ne aggódj az ECU* (*Electronic Control Unit) akkumulátora miatt. Akár 2-3 hónapig megvédi az elektronika a mélymerüléstől, ha nincs rákapcsolva a hajtó akkumulátor. Visszacsatlakoztatás után a fő akkumulátorról 1 nap alatt áttöltődik.

  • Ha NIU MQI GT EVO robogód van, akkor többnapos pihenő esetén vedd le a negatív akkumulátor sarut a lábtér taposójában lévő 12 V-os akkumulátorról. Lehetőleg egy motoros akkutöltővel vagy 12 Voltos „csepptöltővel” töltsd fel teljesen 100%-ra, és teljesen feltöltve is tárold. Ez a 12V-os akkumulátor látja el a fedélzeti elektronikákat árammal (amíg bírja), ha lehúzod a meghajtó akkumulátorokat. Ha lemerül, akkor nem lehet indítani a motort, amíg újra fel nem töltöd. Amennyiben alacsony a feszültsége, akkor különböző hibajelenségek és hibakódok jelentkezhetnek.


A különböző kémiájú akkumulátorok töltéséről itt írtunk bővebben.

A hatótávolság változása

Alacsonyabb külső környezeti hőmérséklet esetén a fogyasztás növekszik, tehát a hatótáv csökken. Nem olyan mértékben, mint egy elektromos autó, vagy egy benzines motor esetén, de a hőmérséklet csökkenésének függvényében mindenképpen kell számolni mintegy 10-15% fogyasztásnövekedéssel, tehát egyúttal hatótáv-csökkenéssel. Egy motornál ez a csökkenés azért kevesebb, mert nem kell fűteni, és sok egyéb elektromos segédberendezést használni, nagyobb arányban hasznosul hajtásra az energia, így jobb a hatásfoka. Tehát a motorok hatótávcsökkenése alacsonyabb, mint az autók esetén, és az elektromos meghajtásé alacsonyabb, mint a belsőégésűeké (melyek termikus hatásfoka 25-30% körül van). A modernebb benzinmotornak, aminek jobb a hatásfoka, hideg időben és rövid távokon azért nagyobb a hatótávcsökkenése, mert a kisebb hőtermelés miatt lassabban, vagy egyáltalán nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Motorok esetében az a tapasztalat, hogy a motorosnak a legnagyobb a hatótáv csökkenése. Az időjárást nem tudjuk befolyásolni, a védőfelszerelés és ruházat viszont már a befolyásolási körünkön belül esik, ezért azt szoktuk mondani, hogy nincs rossz időjárás, csak rosszul megválasztott öltözék. Ennek ellenére, aki motorozott már téli időjárásban, az tudja, hogy ez nem az országokon átívelő túrák ideje.

Hidegben és hóban is el lehet jutni gyönyörű téli tájakra egy elektromos robogóval.

Motorozás síkos úton

Ha nem Valentino Rossi a neved, ne csüggedj el, de vegyél figyelembe néhány fontos szabályt. Különösen az elektromos motorok nagy forgatónyomatéka veszély a havas, jeges, vagy éppen latyakos, csúszós utakon. Budapesten 5-15 között van a havas napok száma évente (met.hu) és az elmúlt esztendőkben 20-45 olyan éjszaka volt évente, amikor fagypont alá csökkent a hőmérséklet. Itt nagyon fontos a gumiválasztás, és az időjárás-előrejelző oldalak  is jó tanácsadók lehetnek elindulás előtt. Jeges, havas úton viszont még a legjobb téligumi is csúszik. Hasznos lehet a téli vrobogózásra való felkésszüléshez egy vezetéstechnikai képzés, vagy a Flat Track Suli. Fontos, hogy a szúszós úton ne „SPORT” fokozatban siess, hanem vedd visszább a teljesítményt. Emellett érdemes arra is ügyelni, hogy ne tegyél hirtelen mozdulatokat, hiszen az elektromos motorok szabályzói időnként nem alkalmasak a finom szabályzásra. Szerencsére a NIU gázmarkolata nagyon finoman szabályoz, és precízen adagolja a FOC szabályzón keresztül a motor nyomatékát, ám így sem árt az óvatosság.

Só és a síkosságmentesítés

Amennyiben az egész szezont átmotorozod, akkor télen a só fel fog rakódni a motorodra. A só és az egyéb síkosságmentesítő anyagok erősen korrodálóak és melyek felgyorsítják a motorod fém alkatrészeinek a rozsdásodását. Ez az esztétikai jelentőségén túl a futómű, alváz, fék és kormányalkatrészeken közlekedésbiztonsági kockázatot is rejt. A napi tisztítási és konzerválási feladatok elvégzésével ennek a hatása minimalizálható, de ilyen esetekben javasoljuk a karbantartásokra sűrűbben bejelentkezni a NIU szakszervízbe.

Akkumulátor gondozási és tárolási áttekintő táblázat:

Akkumulátor típus

Tárolási hőmérséklet

Tárolási töltöttség

Havi töltési, és ellenőrzési feladat

Indító akkumulátorok

Savas ólom akku
Nedves akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

Folyadékszint ellenörzés
12,5V alatt
Teljesen feltölteni

Zselés ólom akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

12,5V alatt
Teljesen feltölteni

Ciklikus akkumulátorok

Szilikon zselés
ólom akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

Teljesen feltölteni

Lítium akkuk

15°C – 25°C
Ideális: 20°C

50% - 70%

70%-ra visszatölteni

 

Cimkék:Téli motorozás, Elektromos hatótáv télen, Motoros szezon, Akkumulátor téli kezelése

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup