Mennyibe kerül feltölteni egy elektromos robogót?
Mennyibe kerül feltölteni egy elektromos robogót?
Aki elektromos robogót, vagy elektromos motorkerékpárt vásárol, az nem csak a környezetet védi, miközben élvezi a hangtalan suhanás és a szénkefementes - Brushless - BOSCH motortól megszokott nyomaték élményét, hanem jelentős mennyiségű pénz is marad a zsebében. Ezért jogosan merül fel bennünk a kérdés: Mennyibe kerül egy elektromos meghajtású robogót feltölteni?
- Tönkre fog menni a kávézó, ha engedi a vendégeinek az elektromos robogók töltését? Vagy forgalomnövekedése lesz, mert odajárnak az elektromos motorosok? Mennyibe kerül ez neki?
- Veszélyezteti-e a vállalkozását az a munkaadó, aki engedélyezi az alkalmazottainak, hogy bedugják a konnektorba az elektromos robogóikat?
Utánajártunk ezeknek a fontos kérdéseknek és kiszámoltuk egy NIU N1s intelligens robogó esetében. Kérlek, olvasd el a teljes bejegyzést.
Az elektromos robogó akkumulátorának a feltöltési költsége függ az akku méretétől. (Kapacitásától)
A NIU N1S SMART robogóban gyárilag 29 Amperórás (Ah) az energiatároló, melynek feszültsége 60 Volt (V)
(A NIU N1-ben két darab akkumulátor számára van kialakított hely, és ezek együttes használatához van csatlakozási pont. Alapfelszereltségben egy darab lítium akkumulátorral szállítják, de van lehetőség a hatótáv duplázása érdekében második akkumulátor használatára.)
A fentiekből kiszámítható az akkumulátor kapacitása, ami: 29 Ah x 60 V = 1.740 Wh (1,74 KWh). Ennyi energia eltárolására képes a NIU N1s gyári akkumulátora.
Ehhez hozzá kell még adnunk a töltési veszteséget. Az akkumulátor-töltők hatásfoka nem 100%, így az elektromos hálózatból felvett energia egy része nem kerül bele az akkumulátorba, hanem az akkumulátor-töltőben hővé alakul. (Felmelegszik az akkumulátor-töltő készülék.) Itt számolhatunk egy 10%-os hulladékhő veszteséggel. Ha ezt is hozzáadjuk, akkor az elektromos hálózatból felvett energia 1.933 Wh (1.93 KWh)
Most kell elővenni az elmúlt havi villanyszámlát, és megnézni az egységárat. (Ft/KWh) Ez szerződésenként különböző lehet. Mi az ELMÜ honlapján feltüntetett 2018-as lakossági villamos energia díjakkal számoltunk, ami 28,5 Ft/KWh +Áfa.
1.933 Wh = 1,933 KWh. Ezt kell beszorozni az elektromos energia egységárával, ami 28,5 Ft/KWh + ÁFA.
Az eredmény: Egy teljesen lemerült akkumulátor teljes feltöltésének a költsége 55 Ft + ÁFA
Persze a kávézóban az elektromos robogó-akkumulátor teljes kapacitásának csak 10-15-20 %-át fogjuk tölteni, tehát a kávézónak ez kb. 10 Ft költséget jelent. Ettől nem fog tönkremenni, vagy elszegényedni... :-)
Nézzük meg, mennyi az áramköltségünk 100 km-re vetítve: (Mennyit fogyaszt 100 km-en?)
A NIU N1s COC okmányában (Európai megfelelőségi tanúsítvány) azt olvashatjuk, hogy a homologizációs mérés szerinti fogyasztása 31 Wh/km.
Tehát 100 km-en 3.100 Wh, ami 3,1 KWh. Számoljunk itt is egy 10%-os veszteséggel, tehát 3,44 KWh x 28,5 Ft = 98 FT + ÁFA /100 Km
Egy gazdaságos benzines robogó is legalább 1,5-2 liter benzint fogyaszt 100 km-en ami minimum 600Ft-800Ft /100 km, és azt biztosan nem tudod a kávézóban vagy munkahelyen feltölteni... :-)
Az üzemeltetés egyéb költségeiről még nem is beszéltünk. Nincs több olajcsere, gyertya, trafó, üzemanyagszűrő, levegőszűrő, stb. A variátor felújítást, és a motorgenerált is elfelejtheted. Hidegindítással sincs több gond, meg a bemelegítéssel, bejáratással. Egyszóval a várható szervizköltségek is kb. 80%-al csökkennek. Még a fékbetét is kevésbé kopik, mert fékezéskor a mozgási energia egy részét visszatölti, és eltárolja az akkumulátorban.
Néhány adat a számításokhoz a COC okmányokból (Európai megfelelőségi tanúsítvány)
Akku-Kapacitás:
NIU N-Serie:29 Ah × 60 V = 1.740 Wh
NIU M-Serie: 26 Ah × 48 V = 1.248 Wh
NIU U-Serie: 21 Ah × 48 V = 1.008 Wh
Energiafelhasználás a homologizáció alapján:
NIU N-Serie: 31 Wh/km
NIU M-Serie: 22 Wh/km
NIU U-Serie: 29 Wh/km
* A fogyasztási, és hatótávolság adatok "SPORT" fokozatban lettek megadva. "Normál", és "ECO" -módban ennél kedvezőbb értékek is elérhetőek.
** Az elektromos robogó akkumulátorának a 11%-os töltöttségi szint alá merülésekor bekapcsolódó "csökkentett mód"-ban megtehető távolság a hatótávolságba nincs beleszámítva. Kizárólag a teljes teljesítmény rendelkezésre állásáig megtehető úttal számoltunk.
*** A jármű fogyasztását az üzemeltetési viszonyok, és a külső körülmények erősen befolyásolják.
Cimkék:elektromos robogó, intelligens robogó, e-mobilitás, NIU N1s, elektromos segédmotoros kerékpár.
A bejegyzés eddigi hozzászólásai:
Ha egy 4,2 kWh akkumulátorpakkal rendelkező elektromos robogó feltöltésénél a kapacitás háromszorosa alakulna hővé, akkor több hőt bocsátana ki az akkumulátor töltésekor, mint egy kisebb családiház központi fűtésének a gázkazánja teljes terhelésen. Nekem az a tapasztalatom, hogy gyors-töltésnél is csak langyos az akkumulátor töltő, és nyáron a tűző napon töltve is csak kézmeleg. A NIU töltési vesztesége alacsonyabb, mint a fenti számításban szereplő 2 X 10 %-os érték.