Despacito, avagy úgyis odaérsz - NIU UQi GT teszt
A NIU UQi GT egy elektromos robogó a segédmotor (L1e-B) kategóriában. Itt akár be is fejezhetnénk, mert ki akar manapság olyan járművel közlekedni, amely maximum 40 kilométeres óránkénti sebességgel haladhat. Főleg, hogy még elektromos is, ami ugyebár eleve boszorkányság. Ehhez képest egyre több ilyen szaladgál a forgalomban, mégiscsak megvan benne tehát a szükséges plusz. Mi is kipróbáltuk a NIU mókás-morcos külsejű robogóját, tesztünkből kiderül, hogy hol és kinek jó az UQi GT.
Formaterv
Az UQi kialakítása nem a hagyományos robogós iskola szerint lett tervezve. Mindenképpen figyelemfelkeltő, az emberek vagy csodálkoznak, vagy mosolyognak, mikor meglátják. Az IKEA-féle minimalista formaterv találkozik itt a technicista részletekkel, ez tükröződik a jellegzetes sziluettben de legerőteljesebben az első lámpa és az elülső idomzat együttesén van jelen. Nekem kifejezetten tetszett, mikor először megláttam, végre valami, ami nem a megszokott irányt követi. Ráadásul a minimalizmusa egyben praktikus is, a kívül futó vaskos vázcsövek miatt egy esetleges eldőlést valószínűleg komolyabb karcok nélkül úszna meg az UQi GT.
Komfort
Mielőtt sokat gondolkodnánk rajta, a GT, az valóban a "Grand Tourer" rövidítése a robogó nevében. A NIU marketingrészlegén legalább egyvalakinek mindenképpen volt humorérzéke. Amikor viszont meg kellett indokolnia a két betűt, úgy sejtem, hogy a magasabb vezetőknek is - és itt nem a kínai mérték szerinti, hanem olyan 185 centis testmagasságot értsünk - kényelmes üléspozíció hangzott el legelső érvként. Az UQi-n ugyanis valóban komfortosan tudtam utazni, bőségesen volt hely a hosszú lábaimnak. A széles és magasra húzott kormányt jó volt megmarkolni és a kanyarodások során is messze volt a kormányvég a térdemtől. A "túrázó" elnevezés másik indokának a hátsó csomagtartót tippelhetnénk, persze akkor tévednénk egy nagyot. Az ugyanis csak Magyarországon csomagtartó, máshol, ahol a segédmotorokra is kötelező a rendszám, tehát nagyjából a világ többi részén, ott az utasülés van hátul. Tesztmotorunkon egy Givi hátsó doboz foglalt helyet, ami megintcsak a robogó mindennapos használhatóságát erősítette. Jól jön a plusz tárolóhely, az ülés alatt ugyanis - lévén az UQi ugyebár elektromos robogó - a kivehető akkumulátor lakik.
Hatótáv és motorerő
Egy elektromos robogóval kapcsolatban a második kérdése mindenkinek az, hogy mennyit megy el egy töltéssel. Bármilyen kétszámjegyű összeget sajnálkozó hümmögés szokott követni. Kivéve azoknál, akik kissé alaposabban belegondolnak abba, hogy városon belül napi 5-15 kilométeres távolságokon szoktak közlekedni, jellemzően az otthon és a munkahely, valamint a bolt, a posta, a patika vagy bármi egyéb tetszőleges, az első kettőtől nem túl messze lévő pontok között. Logikusan végiggondolva tehát az UQi 60 kilométeres hatótávolsága is már azt jelenti, hogy nagyjából három - négynaponta kell csak tölteni az akkumulátort. Nagyobb teljesítményű, rendszámköteles elektromos robogókon persze a vezetési stílus is befolyásolja a hatótávot, ám segédmotor esetében a nyélgázon kívül nemigen van más opció a folyamatos haladáshoz. Az elektronikusan korlátozott 45 kilométer/órát (óra szerinti végsebesség 50km/h) a majdnem mázsás testsúlyom alatt is elég dinamikusan érte el az UQi, lámpánál az autósor elé állva egyszer sem tartottam fel a mögöttem jövőket induláskor. A hosszabb egyenesekben pedig maradt a komfortos nyugalom, a terpeszkedő ráérőség, hogy úgyis odaérek előbb-utóbb.
Okosrobogó
A komolyabb e-robogókhoz jár mobilapplikáció is, a NIU App kétségkívül a legjobb ezek között. Stabilan működik, részletes és pontos információkat ad a járműről. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a telefonomon láttam, hogy milyen töltöttségű az akkumulátor, milyen útvonalon közlekedtem, milyen menetstatisztikákkal. A telefon és a robogó között nem Bluetooth, hanem SIM kártya biztosítja a kapcsolatot, így gyakorlatilag bármilyen távolságból működik a rendszer, ennek köszönhetően térképen nyomon követhető a jármű helyzete valós időben. Az app jelzést küld, a rablásgátló pedig hangosan méltatlankodik és letiltja a gyújtást, ha bárki egy kicsit is megmozdítja beriasztás után a robogót. Eltolni pedig még egy süket tolvaj sem fogja, mert ilyen esetben az agymotor befékezi a kereket. Ezek önmagukban is hasznos dolgok, ám ha például egy családban többen is használják az UQi-t, akkor a NIU App kifejezetten növeli a családtagok biztonságérzetét egymás iránt.
Kinek való?
Kialakításából fakadóan a NIU UQi GT célközönsége igen széles. Elsősorban azoknak való, akik nem akarják az autót néhány kilométeres utakra beindítani, valamint a dugóban ácsorgást is meghagynák másoknak. Kézenfekvő azok számára, akiknek motoros jogosítványuk nincsen, vagy csak nem akarnak egy újabb rendszámos jármű műszaki vizsgájával és egyéb kötelezettségeivel bajlódni. Igen erős érv, főleg a mai benzinárak mellett a körülbelül 1-2 Ft/ 100 km-es üzemeltetési költség is, bárki számára. Beszámolók szerint lányok, nők is örömmel használják, hiszen a NIU robogója könnyű (menetkészen is mindössze 75 kilogramm), jól kezelhető, nem kell váltani, nem kell tankolni, nem zajos, mindig beindul és jópofa külseje van. Mivel kis helyen tárolható, könnyen átemelhető/tolható egy-két lépcsőfokon vagy a kapuküszöbön keresztül, így társasházban élőknek is ideális, nem is szólva arról, hogy korai munkába induláskor nem verjük fel vele a fél lakóközösséget. Mivel 14 éves kortól vezethető, így felelősebb szülők is szívesen veszik a gyerek első saját járművének, nem rossz dolog a telefonon látni, hogy merre kószál a csemete. Magam részéről még a hagyományos rossz állapotú magyar utakon is elfogadhatóan közlekedtem az UQi nyergében, köszönhetően a kategóriához képest jó futóműnek. A sebesség okosan használva elég volt majdnem minden forgalmi helyzetben. Nagyon élveztem a robogó kényelmes üléspozícióját és az applikáció tudását, leszállás után visszanézve pedig mindig mosolyt csalt az arcomra a különleges formaterv. Teljesen megértem tehát, ha úgy dönt valaki: ide nekem egy NIU UQi GT-t a hétköznapokra!