Mennyibe kerül feltölteni egy elektromos robogót?

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2018. 08. 24.

Mennyibe kerül feltölteni egy elektromos robogót?

NIU N1s elektromos inteligens robogó

Aki elektromos robogót, vagy elektromos motorkerékpárt vásárol, az nem csak a környezetet védi, miközben élvezi a hangtalan suhanás és a szénkefementes - Brushless - BOSCH motortól megszokott nyomaték élményét, hanem jelentős mennyiségű pénz is marad a zsebében. Ezért jogosan merül fel bennünk a kérdés: Mennyibe kerül egy elektromos meghajtású robogót feltölteni?

  • Tönkre fog menni a kávézó, ha engedi a vendégeinek az elektromos robogók töltését? Vagy forgalomnövekedése lesz, mert odajárnak az elektromos motorosok? Mennyibe kerül ez neki?
  • Veszélyezteti-e a vállalkozását az a munkaadó, aki engedélyezi az alkalmazottainak, hogy bedugják a konnektorba az elektromos robogóikat?

Utánajártunk ezeknek a fontos kérdéseknek és kiszámoltuk egy NIU N1s intelligens robogó esetében. Kérlek, olvasd el a teljes bejegyzést.

Az elektromos robogó akkumulátorának a feltöltési költsége függ az akku méretétől. (Kapacitásától)

A NIU N1S SMART robogóban gyárilag 29 Amperórás (Ah) az energiatároló, melynek feszültsége 60 Volt (V)
(A NIU N1-ben két darab akkumulátor számára van kialakított hely, és ezek együttes használatához van csatlakozási pont. Alapfelszereltségben egy darab lítium akkumulátorral szállítják, de van lehetőség a hatótáv duplázása érdekében második akkumulátor használatára.)
A fentiekből kiszámítható az akkumulátor kapacitása, ami: 29 Ah x 60 V = 1.740 Wh (1,74 KWh). Ennyi energia eltárolására képes a NIU N1s gyári akkumulátora.
Ehhez hozzá kell még adnunk a töltési veszteséget. Az akkumulátor-töltők hatásfoka nem 100%, így az elektromos hálózatból felvett energia egy része nem kerül bele az akkumulátorba, hanem az akkumulátor-töltőben hővé alakul. (Felmelegszik az akkumulátor-töltő készülék.) Itt számolhatunk egy 10%-os hulladékhő veszteséggel. Ha ezt is hozzáadjuk, akkor az elektromos hálózatból felvett energia 1.933 Wh (1.93 KWh)

Most kell elővenni az elmúlt havi villanyszámlát, és megnézni az egységárat. (Ft/KWh) Ez szerződésenként különböző lehet. Mi az ELMÜ honlapján feltüntetett 2018-as lakossági villamos energia díjakkal számoltunk, ami 28,5 Ft/KWh +Áfa.

1.933 Wh = 1,933 KWh. Ezt kell beszorozni az elektromos energia egységárával, ami 28,5 Ft/KWh + ÁFA.

Az eredmény: Egy teljesen lemerült akkumulátor teljes feltöltésének a költsége 55 Ft + ÁFA

Persze a kávézóban az elektromos robogó-akkumulátor teljes kapacitásának csak 10-15-20 %-át fogjuk tölteni, tehát a kávézónak ez kb. 10 Ft költséget jelent. Ettől nem fog tönkremenni, vagy elszegényedni... :-)

NIU N1s elektromos inteligens robogó

Nézzük meg, mennyi az áramköltségünk 100 km-re vetítve: (Mennyit fogyaszt 100 km-en?)

A NIU N1s COC okmányában (Európai megfelelőségi tanúsítvány) azt olvashatjuk, hogy a homologizációs mérés szerinti fogyasztása 31 Wh/km.
Tehát 100 km-en 3.100 Wh, ami 3,1 KWh. Számoljunk itt is egy 10%-os veszteséggel, tehát 3,44 KWh x 28,5 Ft = 98 FT + ÁFA /100 Km
Egy gazdaságos benzines robogó is legalább 1,5-2 liter benzint fogyaszt 100 km-en ami minimum 600Ft-800Ft /100 km, és azt biztosan nem tudod a kávézóban vagy munkahelyen feltölteni... :-)
Az üzemeltetés egyéb költségeiről még nem is beszéltünk. Nincs több olajcsere, gyertya, trafó, üzemanyagszűrő, levegőszűrő, stb. A variátor felújítást, és a motorgenerált is elfelejtheted. Hidegindítással sincs több gond, meg a bemelegítéssel, bejáratással. Egyszóval a várható szervizköltségek is kb. 80%-al csökkennek. Még a fékbetét is kevésbé kopik, mert fékezéskor a mozgási energia egy részét visszatölti, és eltárolja az akkumulátorban.

Néhány adat a számításokhoz a COC okmányokból (Európai megfelelőségi tanúsítvány)

Akku-Kapacitás:

NIU N-Serie:29 Ah × 60 V = 1.740 Wh
NIU M-Serie: 26 Ah × 48 V = 1.248 Wh
NIU U-Serie: 21 Ah × 48 V = 1.008 Wh

Energiafelhasználás a homologizáció alapján:

NIU N-Serie: 31 Wh/km
NIU M-Serie: 22 Wh/km
NIU U-Serie: 29 Wh/km

* A fogyasztási, és hatótávolság adatok "SPORT" fokozatban lettek megadva. "Normál", és "ECO" -módban ennél kedvezőbb értékek is elérhetőek.

** Az elektromos robogó akkumulátorának a 11%-os töltöttségi szint alá merülésekor bekapcsolódó "csökkentett mód"-ban megtehető távolság a hatótávolságba nincs beleszámítva. Kizárólag a teljes teljesítmény rendelkezésre állásáig megtehető úttal számoltunk.

*** A jármű fogyasztását az üzemeltetési viszonyok, és a külső körülmények erősen befolyásolják.

Cimkék:elektromos robogó, intelligens robogó, e-mobilitás, NIU N1s, elektromos segédmotoros kerékpár.

A bejegyzés eddigi hozzászólásai:

Bozoki lászló
2019.04.07. 22:34
Teljesen lemerült aksiba, az amperora kapacitás 3 szorosát kell bele tőlteni, hogy 100 % on legyen.
2019.04.10. 00:10
Bozoki lászló: Bozoki lászló: Az elektromos motorkerékpárok akkumulátorának a töltésekor fellépő veszteség (hulladékhő) aminek az egyik része a töltőben jelentkezik, a másik fele meg az akkumulátor cellában. Ennek a mértéke sok mindentől függ. (pl. Töltési sebesség, vagy töltőáram, a töltő minősége, akkumulátor cellák minősége, külső hőmérséklet, BMS, stb. Gyorstöltésnél több hulladékhő keletkezik, mint csepptöltés alkalmával. Jellemzően 5-20 % között mozog ez az érték. (A blogbejegyzésben kétszer tíz százalékkal számoltunk.)

Ha egy 4,2 kWh akkumulátorpakkal rendelkező elektromos robogó feltöltésénél a kapacitás háromszorosa alakulna hővé, akkor több hőt bocsátana ki az akkumulátor töltésekor, mint egy kisebb családiház központi fűtésének a gázkazánja teljes terhelésen. Nekem az a tapasztalatom, hogy gyors-töltésnél is csak langyos az akkumulátor töltő, és nyáron a tűző napon töltve is csak kézmeleg. A NIU töltési vesztesége alacsonyabb, mint a fenti számításban szereplő 2 X 10 %-os érték.
Bernáth Gyula
2019.03.21. 07:55
Üdv! Árakról nem volt szó. Mennyibe kerül? Nem kötözködésként, de 1 Kw áram inkább 50 forint, így számolva 100 km durván 200 forintba kerül,ami még mindig nagyon jó érték.
2019.04.10. 00:51
Bernáth Gyula: Bernáth Gyula: Igazad van, az áramszolgáltatók különböző tarifával kötnek szerződéseket. (Mint ahogy a benzinkutakon is 40-50 Ft eltérés van literenként a Benzin árában). A Számításnál a saját lakossági villanyszámlám végösszegét osztottam el a kiszámlázott mennyiséggel. így jött ki ez az egységár. Kérlek, te is csináld meg ezt az osztást a saját villanyszámládon, és a kapott eredményt helyettesítsd be a képletbe. így megkaphatod a saját \"tankolási\" költségedet. Az általad említett 50 Ft-os kWh-ás áramdíj esetén nekem 1,5 Ft/km körüli költség jött ki. Szerintem még az is nagyon jó érték. Viszont ha használsz ingyenes közösségi áramforrásokat is, az jelentősen csökkenti ezt a minimális összeget is. :-) Benzines esetén 12-15 Ft/km csak a tankolás, és ha a szervizelés költségeit is visszaosztod, akkor jellemzően 38-46 Ft/km szokott az eredmény lenni kilométerenként. (Futárcégnél számoltuk ki, csak a használatból eredő karbantartási költségeket számoltuk bele, a meghibásodások javításait nem.) Mivel az elektromos robogó újonnan már olcsóbb, mint egy hasonló minőségű, és felszereltségű benzines, ezért új vásárlásánál már a motor beszerzésénél jelentkezik az árelőny. A Futárcég esetében azt számoltuk, hogy 10.000 km/év futásteljesítménynél mikor térül meg egy KSR-MOTO TTX elektromos robogó ára, a meglévő használt robogó üzemeltetésével szemben. Az eredmény 14-15 hónap...
Karcsi
2018.11.15. 17:47
Az akkutöltő 90%-os hatásfokú, 10% a veszteség, ez mondjuk rendben. És maga az akku? Ha mondjuk 100Ah -s akkor 100Ah-t töltök bele és 100Ah -t tudok kivenni belőle? Vagy hogy is van ez?
2018.12.10. 18:29
Karcsi: Igazad van! Ahhoz, hogy az akkumulátorból 29 Ah -t ki tudjál venni, ahhoz kicsivel többet kell beletölteni a veszteségek miatt. Sajnos még 100% -os hatásfokú akku nincs. (Nem tudok róla) Ezért a Cikkben 2 szer 10 % (azaz összesen 20%) veszteséggel számoltunk. 10% töltésnél, és 10 százalék a felhasználáskor. Valójában kevesebb, de igyekeztünk mindenhol túlbiztosítani a számokat. Még így is elég szép eredmények születtek.

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup