Téli NIU-zás, avagy elektromos motorok a hideg évszakban

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2023. 01. 08.

Téli NIU-zás, avagy elektromos motorok a hideg évszakban.

Műszaki és technológiai okokból nincs semmi okod arra, hogy a NIU robogódat, vagy elektromos motorodat letedd a hideg évszakban. De mindegy, hogy a téli szezonban motorozol a villanyossal, vagy elteszed pihenni, néhány dologra oda kell figyelni. Ez leginkább az akkumulátorokra korlátozódik, de nem kizárólag.

A benzines robogókkal ellentétben, az elektromos motoroknál nagyságrendekkel kevesebb olyan műszaki és technológiai körülmény van, ami a téli szezon kihagyására ösztönöz. Általánosságban elmondható, hogy akár kihagyod a fagyos időszakot, akár egész évben használod a motorodat, mindkét esetben sokkal gondozásmentesebb az elektromos meghajtású robogó a belsőégésű elődjénél. Ettől függetlenül nem gondozásmentes! Egy kis odafigyeléssel jelentős költségeket tudsz megtakarítani, akár benzines, akár elektromos meghajtású motor esetében. Ráadásul a karbonsemlegesség elérése szempontjából sem elhanyagolható, mennyi alkatrészcserével sikerül üzemeltetni a szeretett motorkerékpárt az életciklusa alatt. A benzines motorok és robogók téli üzemeltetéséről és szezonon kívüli tárolásáról már nagyon sok írás született, most ebben a cikkben foglalkozzunk kimondottan a tisztán elektromos meghajtású kétkerekűekkel.

Akkumulátorok télen
A NIU elektromos robogód számára a legmegbízhatóbb gyártók minőségi lítium-ion akkumulátor celláit (18650-es) építette be a NIU. Ez az akkumulátor egység biztosítja a meghajtáshoz szükséges energiát, az intelligens (SMART) funkciók áramellátását, és az elektronikai alkatrészek működését is erről táplálják. Ezt az egész rendszert egy ultramodern BMS (Battery Management System) felügyeli. Ennek köszönhetően tudod a nap 24 órájában az okos alkalmazáson keresztül felügyelni a NIU- robogódat, de ez azt is jelenti, hogy az akkumulátor akkor is merül, ha áll. (Akkor is használod, amikor úgy gondolod, hogy nem használod) A NIU Lítium akkumulátor egységei robosztus felépítésűek és okosak. A beépített hőmérséklet érzékelők adatai alapján szabályozzák a töltés és merítés mértékét. A mélymerítés és túltöltés miatt bekövetkező károsodások kockázatát is igyekeznek minimalizálni. Amennyiben te is a szíveden viseled az akkumulátorok sorsát, akkor a gondoskodásodat sokszorosan meghálálja élettartamban, megbízhatóságban, költségben és gondtalan motorozásban.
Ezért érdemes betartani a következő információkat:

Lítium-ion akkumulátoros motorozás

A NIU hivatalos adatai szerint az elektromos robogó lítium–ion akkumulátora -10°C és +45°C közötti külső hőmérsékleti tartományban üzemeltethető. Ez a robogós szezon. Magyarországon ritkán, és szerencsére csak rövid ideig van olyan időjárási környezet, amikor a külső hőmérséklet ezen a tartományon kívül esik, de ilyen esetben hagyd otthon a NIU-t.

Lítium-ion akkumulátor töltés

A NIU lítium akkumulátorok töltésének külső hőmérséklet tartománya 0°C és 35°C közötti. Természetesen neked nem kell semmit sem méregetned. A NIU lítium-ion akkumulátorában található BMS vezérlőegység és az akkumulátor töltő egység között nem csak energia áramlás van, hanem az adatáramlás is folyamatos. Megbeszélik egymás között, hogy mikor és milyen áramerősséggel menjen végbe a töltés. Bátran hagyatkozz rájuk, figyelik a szükséges értékeket, és be is avatkoznak, amennyiben ez indokolt.  Neked csak annyi a dolgod, hogy időben csatlakoztasd a töltőre, és húzd le a töltőkábelt amikor feltöltődött az akkumulátor. Erről az alkalmazáson keresztül a mobiltelefonodra egy rövid szöveges üzenetet is küldenek neked. Az akkumulátor töltési „jó szokásokról” itt írtunk bővebben: Olvasd el a kapcsolódó cikkünket is.

Lítium-ion jármű akkumulátorok tárolása

El is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a leggyakoribb üzemeltetési és felhasználási hibák történnek! A járműipari lítium akkumulátorok üzemen kívüli tárolásának egy külön cikket szenteltünk, amit itt tudsz elolvasni. Vannak már sok éves, és jóval 100.000 km-es futásteljesítmény fölötti robogó akkumulátor gyakorlati pozitív tapasztalataink, de találkoztunk olyan ügyféllel is, aki használat után „ledobta a sarkon” az elektromos robogóját, és csodálkozott, hogy egy idő után lemerült, vagy mélymerült* (*mélykisülés = tönkrement) a hajtóakkumulátor. Mint ahogy azt már említettük, a szeretett NIU robogód az akkumulátorokban eltárolt elektromos áramot nem kizárólagosan a motor meghajtására használja, hanem rengeteg biztonsági-, intelligens- és kényelmi funkciót is ellát a működéshez szükséges elektromos energiával. Ilyenek például a GSM, GPS, SMART funkciók, alkalmazás, riasztó, nyomkövetés, rendszerfelügyelet, mozgásérzékelő, és még sorolhatnám. Jelenleg a NIU rendelkezik a legfejlettebb intelligens technológiával, amit ugye táplálni is kell, ezért a nyugalmi áramfelvétel is folyamatosan meríti az akkumulátort. Ez napi több százalékot is jelenthet, és a mértéke függ a külső körülményektől. Például ha nincs, vagy csak igen gyenge a GPS vagy GSM vételi lehetőség, akkor a hálózatok elérése érdekében növekszik az áramfogyasztása. Ezen a ponton érdemes pici odafigyelést szentelni neki, mert a benzines társaikhoz képest valóban nagyságrendekkel gondozásmentesebb, megbízhatóbb, hosszabb életciklusú, karbonsemlegesebb, gazdaságosabb ez a technika, de ezt is el lehet rontani. Javaslataink (Tippek) a hosszú élettartam eléréséhez:

-         ha napokig nem fogod használni a motorodat, akkor 50% -ig töltsd vissza, és utána húzd le az akkumulátor sarut, vagy vedd ki az akkumulátort.

-         Lehetőség szerint szobahőmérsékleten tárold és töltsd az akkumulátorokat, közvetlen napfény és hősugárzás mentes, árnyékos, száraz helyen.

-         Soha ne tárold a lítium akkumulátorokat teljesen feltöltve, vagy lemerítve. Ideális esetben 50%-os töltöttségen tárold.

-         Ne aggódj az ECU* (*Electronic Control Unit) akkumulátora miatt. Akár 2-3 hónapig megvédi az elektronika a mélymerüléstől, ha nincs rákapcsolva a hajtó akkumulátor. Visszacsatlakoztatás után a fő akkumulátorról 1 nap alatt áttöltődik.

-         Ha NIU MQI GT EVO robogód van, akkor több napos pihenő esetén vedd le a negatív akkumulátor sarut a lábtér taposójában lévő 12 V-os akkumulátorról. Lehetőleg egy motoros akkutöltővel vagy 12 Voltos „csepptöltővel” töltsd fel teljesen 100%-ra. Ezt az akkumulátort 100%-ra feltöltve tárold. Ez a 12V-os akkumulátor látja el a fedélzeti elektronikákat árammal (amíg bírja), ha lehúzod a meghajtó akkumulátorokat. Ha lemerül, akkor nem lehet indítani a motort, amíg újra fel nem töltöd. Amennyiben alacsony a feszültsége, akkor különböző hibajelenségek és hibakódok jelentkezhetnek.
A különböző kémiájú akkumulátorok töltéséről itt írtunk bővebben.

Alacsonyabb hatótávolság

Alacsonyabb külső környezeti hőmérséklet esetén a fogyasztás növekszik, tehát a hatótáv csökken. Nem olyan mértékben, mint egy elektromos autó, vagy egy benzines motor esetén, de mindenképpen kell a hőmérséklet csökkenés függvényében 10-15% fogyasztás növekedéssel, tehát hatótáv csökkenéssel számolni. Egy motornál azért kevesebb, mert nem kell fűteni, és sok egyéb elektromos segédberendezést használni, nagyobb arányban hasznosul hajtásra az energia, így jobb a hatásfoka. Tehát a motor hatótávcsökkenése alacsonyabb, mint az autók esetén, és az elektromos meghajtásé alacsonyabb, mint a belsőégésűeké, aminek a termikus hatásfoka 25-30% körül van. Érdekes, hogy egy modernebb benzinmotornak, aminek jobb a hatásfoka, hideg időben és rövid távokon nagyobb a hatótávcsökkenése, mert a kisebb hőtermelés miatt lassabban, vagy egyáltalán nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Viszont motornál az a tapasztalat, hogy a motorosnak a legnagyobb a hatótáv csökkenése. J Az időjárást nem tudjuk befolyásolni, tehát nincs rossz idő. A védőfelszerelés és ruházat viszont már a befolyásolási körünkön belül esik, ezért azt szoktuk mondani, hogy nincs rossz időjárás, csak rosszul megválasztott öltözék. Ennek ellenére, aki motorozott már téli időjárásban, az tudja, hogy ez nem az országokon átívelő túrák ideje.

Motorozás síkos úton

Ha nem Valentino Rossi a neved, ne csüggedj el. Különösen az elektromos motorok nagy forgatónyomatéka a veszély havas, jeges, latyakos, csúszós úton. Manapság Budapesten 5-15 között van a havas napok száma évente (met.hu) és az elmúlt években 20-45 olyan éjszaka volt évente, amikor fagypont alá csökkent a hőmérséklet. Itt nagyon fontos a gumiválasztás, és a www.met.hu is jó tanácsadó lehet elindulás előtt. Jégen minden gumi csúszik! Hasznos lehet egy vezetéstechnikai képzés, vagy a Flat Track Suli. Fontos, hogy jégen ne „SPORT” fokozatban siess, és nincs hirtelen mozdulat. Az elektromos motorok szabályzói időnként nem alkalmasak a finom szabályzásra. Szerencsére a NIU gázmarkolata nagyon finoman szabályoz, és precízen adagolja a FOC szabályzón keresztül a motor nyomatékát.

Só és síkosságmentesítés

Amennyiben az egész szezont átmotorozod, akkor télen a só fel fog rakódni a motorodra. A só és a síkosság mentesítő erősen korrodáló anyagok, melyek felgyorsítják a motorod fém alkatrészeinek a rozsdásodását. Ez az esztétikai jelentőségén túl a futómű, alváz, fék és kormányalkatrészeken közlekedésbiztonsági kockázatot is rejt. A napi tisztítási és konzerválási feladatok elvégzésével ennek a hatása minimalizálható, de ilyen esetekben javasoljuk a karbantartásokra sűrűbben bejelentkezni a NIU szakszervízbe.

Akkumulátor gondozási és tárolási áttekintő táblázat:

Akkumulátor típus

Tárolási hőmérséklet

Tárolási töltöttség

Havi töltési, és ellenőrzési feladat

Indító akkumulátorok

Savas ólom akku
Nedves akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

Folyadékszint ellenörzés
12,5V alatt
Teljesen feltölteni

Zselés ólom akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

12,5V alatt
Teljesen feltölteni

Ciklikus akkumulátorok

Szilikon zselés
ólom akku

5°C – 25°C
Ideális: 15°C

100%
Feltöltve

Teljesen feltölteni

Lítium akkuk

15°C – 25°C
Ideális: 20°C

50% - 70%

70%-ra visszatölteni

 

Cimkék:Téli motorozás, Akkumulátor téli tárolás, járműipari akkumulátor

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup