Mire kell odafigyelnem télen egy elektromos robogónál?
Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2018. 11. 18.
Jön a tél és jön a téli időjárás! Akár használjuk a szeretett elektromos robogónkat, akár eltesszük télire a motort, néhány dologra oda kell figyelnünk.
- Hatótávolság csökkenés.
A hőmérséklet csökkenésével gyorsan veszítenek az akkumulátorok (a Líthium akkumulátor is) a kapacitásukból, így hidegben csökken az egy feltöltéssel megtehető út hossza. Például a NIU M Pro esetén fagypont körüli hőmérsékletnél a 25 °C-on mért hatótávolság 85%-a érhető csak el. -10°C -nál már csak 70% a megtehető hatótávolság. Ezt mindenképpen be kell tervezni, mielőtt hideg téli időben útnak indulunk egy elektromos járművel. - Vegyük ki az akkumulátort a robogóból.
Ha az elektromos robogó, vagy motor a hidegben parkol, akkor lehetőség szerint vegyük ki az akkumulátort a töltéshez. Töltsük fűtött száraz helyiségben. Ha egy hétnél hosszabb ideig nem használjuk az elektromos robogót, akkor mindenképpen vegyük ki az akkumulátorát. A legmegfelelőbb tárolás egy líthiumos BMS jármű-akkumulátor számára a 10°C - 20°C közötti hőmérsékletű száraz hely. Tároljuk az akkumulátort 30% - 70% közötti töltöttségi állapotban, és időnként pótoljuk az önkisülés általi veszteséget, lehetőleg alacsony (csepptöltés) áramfelvétellel. Ha két hónapnál is hosszabb ideig nem használjuk az elektromos járművünket, akkor legalább két havonta egyszer merítsük le 20-30%-ra, majd töltsük fel 90% környékére, aztán merítsük vissza 50-60% közé. Így tudjuk a legnagyobb élettartamot elérni. A kezelési kézikönyv szerint 50-60%-os töltöttségi állapotban érdemes elraktározni. (Ha az akkumulátor hibatárolójában nem megfelelő tárolásból származó hibakód olvasható ki, az garanciavesztéssel jár.) - Téligumi motorra is.
A téli útviszonyoknak megfelelő felszerelés a motorkerékpárokra is vonatkozik. Egyes Európai Uniós országokban (pl. Németország, Ausztria) az egy nyomon haladó járművekre is előírás a megfelelő profilmélységű téli gumiabroncs használata. Amennyiben síkos, havas úton kell közlekedned az elektromos motoroddal, akkor szereltess fel rá megfelelő téli gumiabroncsokat. Figyelem, a motorkerékpárokra a téli gumiabroncs választék nem olyan széles, mint a személygépjárművek esetén! További részletekért keresd fel NIU márkaképviselődet, vagy motorkerékpár gumiabroncs szakműhelyedet. - Vezess az útviszonyoknak megfelelően.
Téli síkos útviszonyok között, még a négykerekűek is könnyen megcsúsznak. A motorkerékpárokra ez fokozottan érvényes. Válassz megfelelő haladási sebességet, tarts nagyobb követési távolságot, és figyelj a környezetedre. Ilyenkor sok a figyelmetlen gyalogos is, akik kapucnit viselnek, ezért beszűkült a látóterük. (csak előre látnak, és ha még ráadásul a telefonját nyomkodja közlekedés közben, füle meg le van dugózva, amiben bömböl a zene...) - Vezetéstechnika.
A nyár elmúltával csökken az útburkolat hőmérséklete. Az időjárás is csapadékosabbá válik. A száraz, meleg időben megszokott, beidegződött tapadási pontok már nem működnek. Rengeteg vezetéstechnikai tréninget oktató iskola tart téli útviszonyra felkészítő tanfolyamokat. Érdemes évente egyszer egy ilyen oktatáson részt venni. Hamar vissza tudja hozni az árát. :-) - Téli motoros felszerelés és kiegészítők.
A menetszél hatására a hőérzet a motoron még alacsonyabb. Nem csak a baleset okozta egészség károsodás ellen kell védekezni, hanem a lassabban kialakuló betegségekre is érdemes időben gondolnia annak, aki téli időjárási körülmények között motorra ül. Az ízületetek kihűlése, a szél és a csapadék ellen is hatékonyan védekezhetünk. Télen motorozzunk megfelelő védelmet biztosító téli védőruházatban. Használjunk motorkerékpáros kormánykesztyűt, és lábzsákot. - Motorkerékpár téli tárolási tippek.
Amennyiben télen nem szeretnéd használni a motorkerékpárodat, vagy a robogódat, akkor az elrakás előtt érdemes alaposan megtisztítani. Megoszlanak a vélemények arról, hogy a téli pihenő előtt, vagy után érdemes megcsináltatni a motorkerékpár kötelező karbantartási munkáit. Az biztos, hogy a szervizelést, és a javításokat érdemes ilyenkor megcsináltatni, amikor nem olyan leterheltek a szerelők, mint a szezonban. Ennek több előnye is van.
Téli tárolásra válasszunk motorkerékpárunknak lehetőség szerint száraz, fagymentes, pormentes (tiszta) helyet, ahol nem éri közvetlen napsütés. Ha ez nem lehetséges, akkor használjunk takaróponyvát, ami megvédi a portól, kosztól a szeretett kétkerekűnket. Amennyiben kénytelenek vagyunk kint tárolni, akkor a védőponyvát időnként, száraz napokon vegyük le, hogy a ponyva alatt kicsapódó párától kiszáradhasson a motorkerékpár.
A gumikat fújjuk fel. A motorkerékpár téli pihenője alatt legyen kicsit magasabb a guminyomás. (Persze a gumiabroncs oldalán lévő maximális értéket ne lépjük túl) A lapos gumival parkoltatott motorkerékpár abroncsa maradandóan deformálódhat tavaszra. Ha van középsztender a motoron, akkor érdemes azon parkoltatni. Az igazi fanatikusok motoremelőre is szokták tenni.
A mechanikai alkatrészekre tisztítás után juttassunk egy kis kenőanyagot. Például a kitámasztó, lábtartó csuklópontjai. Ezzel a korróziós folyamatokat is lassíthatjuk.
És a téli leállásban is nézzünk rá időnként szeretett motorunkra, mert ő sem szeret egyedül lenni. :-)