Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy használjunk az oldal működéséhez szükséges cookie-kat.

Hirdetési cookie-kat csak az Ön hozzájárulása után használunk. Ezek a cookie-k az Ön viselkedése alapján segíthetnek nekünk célzott reklámokat megjeleníteni közösségi oldalakon vagy más weboldalakon.

HozzájárulokNem járulok hozzáTovábbi információk

Blog cimkék
elektromos robogó NIU e-mobilitás #unlockyourcity segédmotoros kerékpár NIU N1s smart urban mobility Malaguti robogó elektromos segédmotoros kerékpár. okos-robogó 125 supermoto segway L1e-A villanyrobogó elektromos kerékpár KÖHÉM KRESZ COC L1e-B e-roller motoros útvonalak motorozás motoros túrák motoros utak classic motorcycles Scrambler Lambretta Malaguti bemutató Motor Show Milánói motorshow Motor kiállítás Motor-show EICMA 2019 akkumulátor élettartam Spirit of Bologne 125 Enduro #NextChapter szünet karbantartás szerviz tél motorok motor #redefineurbanmobility #niucrewhungary #niucrew elektromos akkumulátor BPAS Nagymotor jogosítvány ingyen ingyenes motorvezető tanfolyam B jogosítvánnyal vezethető motor L3e-A2 L3e-A1 Motoros jogosítvány ingyen ZFR-D-Ö-2020 elektromos robogó pályázat villanyautó pályázat elektromobilitás pályázat IFKA klímavédelmi akcióterv Brixton Glanville 250 125-ös A1 motorkerékpár elektromos-robogó teszt intelligens robogó motorkerékpár jogosítvány pedelec bicikli elektromos roller vezetésbiztonság. motoros baleseti statisztika egy nyomvonalú közlekedés baleseti statisztika közlekedésbiztonság Autó vs Motor elektromos SMART robogó legjobb motor motor népszerűség motorkerékpár forgalomba-helyezési adat Motoreladási statisztika NIU robogó MQI GT NIU MQI GT okosrobogó electricscooter smartscooter onroad.hu NIU irányjelző KSR-MOTO NIU Lite környezetbarát közlekedés föld napja nyári kiegészítők kiegészítők tisztán elektromosan tölthető környezetkímélő motorkerékpár zöld rendszám advesmoto motoros családi nap elektromos motoros találkozó elektro mobilitás 
Gyártók
Termékek
    Stílusos Klasszikus
    Klasszikus Brixton motorkerékpárok
    Ajándékutalvány
    Szavazás
    Melyik benzines motorkerékpár márkánkat szeretitek a legjobban?
    KSR MOTO
    BRIXTON
    MALAGUTI
    LAMBRETTA
    Kövess Minket a Facebook-on is!
    Megérkezett a BRIXTON Crossfire 500
    Utoljára megtekintett
    Még nem tekintett meg egy terméket sem.
    TOP termékek
    11 803 Ft + ÁFA (14 990 Ft)
    787 Ft + ÁFA (1 000 Ft)
    11 409 Ft + ÁFA (14 490 Ft)
    13 378 Ft + ÁFA (16 990 Ft)
    11 803 Ft + ÁFA (14 990 Ft)
    2 748 Ft + ÁFA (3 490 Ft)
    Kosár
    Az Ön kosara jelenleg üres!
    Kiemelten Megbízható vállalkozás 2020

    Milyen állat az elektromos roller? avagy a nagy KRESZ, KÖHÉM, VÁM és egyéb jogszabálymódosítgatás

    Besorolás nélkül, 2021. 09. 06.

    Hirtelen ránktámadt egy farkasfalka, hát szelidítsük meg. Végülis hasznos állat, meg cuki is.  :-)
    Egyetlen bökkenő, hogy a túlszabályzott rendszerünkbe hova tudjuk besorolni, bekategórizálni a háziasított farkast, és hol van a határ a házi farkas és a vadállat között?
    Arra most nincs idő, hogy az összes eddigi folyamatainkat a nulláról újrafogalmazzuk, úgyhogy próbáljuk beleerőltetni valamelyik már meglévő rendszerünkbe, hogy minél kevesebb kárt, és sérülést okozzunk vele.
    Mi legyen a házifarkas neve, és melyik meglévő kategóriába tegyük bele?
    A fő tisztázandó kérdés a "házifarkassal" kapcsolatban, hogy a baromfiudvarba a juhakolba vagy az istálóba lehetne besorolni.

    Az egyre kisebb és olcsóbb akkumulátorok és az elektromos motorok technikai fejlődése megnyitotta az utat az úgynevezett "mikromobilitási" eszközök térhódítása előtt. Az eleinte játék, majd később sport tevékenységre tervezett és gyártott elektromos meghajtású szerkezetek szépen lassan elkezdtek beszivárogni a közlekedésünkbe is. Eleinte zárt ipartelepeken, sport- és versenypályákon, zárt magánterületeken kezdték el használni az új elektromos meghajtású eszközöket, majd ezek elkezdtek kiszökni a közforgalomba is. A hatósági és rendőrségi ellenörzések elmaradásának köszönhetően nem volt gátja az elterjedésüknek. Jellemzően a sűrűn lakott városok közösségi közlekedésben csalódott rétege, és a járművezetői engedélyt valamilyen okból megszerezni nem tudó, vagy jogosítványt átmenetileg vagy véglegesen elveszítő, esetleg vezetéstöl eltiltás alatt lévő réteg számára lett vonzó, főleg az elektromos rollerek, és különböző önegyensúlyozó eszközök használata. Az elektromos rollerek gyors terjedésének a következményeitől egész európa szenved. Azokban a tagállamokban, ahol az elektromos rollerekkel elkövetett szabálytalanságokat nem büntették, ott a többi közlekedési formát használók jogai sérültek. Azok az országok, ahol a kezdetektől fogva betartatták a hatályos jogszabályokat, ott meg a kereskedők és rollertulajdonosok árasztották vélt- vagy valós panaszaikat. Hollandia volt talán az első ország, aki nyitott az új eszközök irányába, és most talán ott szervezik a legtöbb tüntetést és felvonulást a balesetek, és közlekedési káosz miatti szigorítások ellen. Szintén voltak országok, ahol nagyon szigorú szabályzás és műszaki ellenőrzések mellett engedték a regisztrált és rendszámmal ellátott rollereket közlekedni. Ugyanis úniós célkitűzés, hogy Európa úthálozatán jelöletlen jármű ne vehessen részt a közforgalomban. Magyarországon a segédmotoros kerékpárok (mopedek) rendszámozása, és a biciklik egyedi azonosítóval való ellátása több mint 20 éve megoldatlan. Új eszközök közúti forgalom számára történő legalizálásával a jelöletlen járművek aránya nőne, ami ellentétes az úniós tagságunkkal vállalt kötelezettségeinkkel.
    *(Megjegyzem nem is lenne korrekt azzal a több mint egymillió segédmotoros kerékpárt használóval szemben, akik évtizedek óta várják a robogók rendszámozását, hogy a többi európai tagállam polgárával azonos jogosultságot szerezzenek. Tudniillik a 27%-os világrekorder ÁFA következtében a magyar állampolgár fizeti a legmagasabb árat egy segédmotoros kerékpárért, és a magyarok kapják a legalacsonyabb jogosultságot a pénzükért. Ezzel sérül az uniós alapjogunk, ugyanis a rendszámozás hiányában a magyar állampolgár csak nemzeti használati jogosultsághoz jut, míg az összes többi tagállam lakója szinte az egész világon használhatja a robogóját az európai rendszámjával. Emiatt a magyar ingázók nem tudnak átmenni a határon, a magyar kamionos nem tudja magával vinni, hogy a parkolóból bemehessen a városba bevásárolni, és ne a kamionnal tegye, de itt akár említhetném a magyar kempingezőket, akik nem vihetik el a külföldi kempingekbe szeretett kismotorjukat, vagy a magyar lakókocsis, lakóautós nyaralok sem robogózhatnak külföldön, mint a többi oszág polgára.)

    Nézzük meg, hogy a többször módosított, hatályos jogszabályok értelmében mi is az elektromos roller. A válasz nagyon egyszerű, de mégis bonyolult.

    A kereskedelmi áruk osztályba sorolásának alapja a harmonizált áruleíró és kódrendszer (HS), valamint az Európai Unió által alkalmazot kombinált nomenklatúra (CN). Egyszerűen mondva vámtarifa szám, vagy VTSZ. Ez alapján az elektromos roller a kerekes játékok kategóriájába sorolható, vagy esetlegesen sporteszköz lehet. Tehát kategória alapján az elektromos rollerrel, a gokart, az önegyensúlyozó eszközök, a versenyautó, vagy egy üzemórás krossz motor esik egy tekintet alá. Az elektromos bicikli, és a segédmotoros kerékpár tételei között nincs olyan vámtarifa osztály, amibe beleillene, a pedálhajtás miatt ki is esik. Ha mindenképen át akarjuk sorolni a közlekedési eszközök közé egy törvénymódosítással, akkor talán a VTSZ 87116010 állna hozzá a legközelebb, a 250W alatti elektromos hajtómotorral működő motorkerékpár.

    Maradjunk még egy gondolat erejéig a kerékpároknál. Magyarországon régebben, kerékpárt közúton kizárólag az a 14. életévét betöltött személy vezethetett, aki KRESZ vizsgát tett, és erről kerékpár vezetői engedélyt kapott. Több országban ma is kötelező számot adni a közlekedési ismeretek elsajátításáról ahoz, hogy valaki kerékpár vezetői engedélyt kapjon. Egyre több országban téma a kerékpár vezetői engedély.
    A bicikli mint járműosztály definiciója szerint kerékpár az, amit emberi izomerő hajt, és arra maximum 250W teljesítményű erőgép rásegít oly módon, hogy a motor azonnal leáll, ha a vezető abbahagyja a pedálok tekerését. A rásegítés nem haladhatja meg a befektetett izomerőt. A rásegítésnek a sebesség növekedésével csökkennie kell, majd 25km/h-ig ki kell kapcsolnia. Elindulásra, és önálló haladásra nem lehet képes, nem lehet rajta gázkar, gázmarkolat, vagy gázpedál. Ezek alapján egyértelműen látszik, hogy az elektromos roller semmilyen rokonsági fokot nem mutat a kerékpárral vagy az elektromos kerékpáral. Véleményem szerint nagy problémákat idézne elő és hibás döntés lenne, ha ebbe a kategóriába kerülne.

    Az elektromos roller a működési elve és műszaki tulajdonságai alapján legjobban az "L" járműkategóriába sorolható be, mint "könnyű kétkerekű gépjármű". Az Európai Parlament és Tanács 168/2013/EU rendeletét hívjuk segítségül, mely a kétkerekű gépjárművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről rendelkezik. Itt egyértelműen leírják, hogy az L1e könnyű kétkerekű gépjármű járműosztály két alkategóriára oszlik.

    • L1e-A: elsődleges rendeltetésük szerint pedálhajtásúnak tervezett kerékpárok, pedálozást elősegítő segédmeghajtással. A segédhajtás 25km/h-nál megszűnik. Legnagyobb folyamatos vagy névleges teljesítménye 1.000W (1kW).
    • L1e-B: minden egyéb L1e kategóriájú jármű, ami nem osztályozható az L1e-A járműkategória feltételei szerint. (Na ebbe belefér az elektromos roller szerintem, tehát megtaláltuk a jogilag megfelelő járműkategóriát neki! De....)

    Folytatjuk, nézz vissza pár nap múlva....

    Hozzászólás

    Kosárba

    Kosárba helyezve

    Betöltés...

    ...
    Hiba

    Sikertelen művelet

    Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.