Milyen állat az elektromos roller? avagy a nagy KRESZ, KÖHÉM, VÁM és egyéb jogszabálymódosítgatás

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2021. 09. 06.

Hirtelen ránktámadt egy farkasfalka, hát szelidítsük meg. Végülis hasznos állat, meg cuki is.  :-)
Egyetlen bökkenő, hogy a túlszabályzott rendszerünkbe hova tudjuk besorolni, bekategórizálni a háziasított farkast, és hol van a határ a házi farkas és a vadállat között?
Arra most nincs idő, hogy az összes eddigi folyamatainkat a nulláról újrafogalmazzuk, úgyhogy próbáljuk beleerőltetni valamelyik már meglévő rendszerünkbe, hogy minél kevesebb kárt, és sérülést okozzunk vele.
Mi legyen a házifarkas neve, és melyik meglévő kategóriába tegyük bele?
A fő tisztázandó kérdés a "házifarkassal" kapcsolatban, hogy a baromfiudvarba a juhakolba vagy az istálóba lehetne besorolni.

Az egyre kisebb és olcsóbb akkumulátorok és az elektromos motorok technikai fejlődése megnyitotta az utat az úgynevezett "mikromobilitási" eszközök térhódítása előtt. Az eleinte játék, majd később sport tevékenységre tervezett és gyártott elektromos meghajtású szerkezetek szépen lassan elkezdtek beszivárogni a közlekedésünkbe is. Eleinte zárt ipartelepeken, sport- és versenypályákon, zárt magánterületeken kezdték el használni az új elektromos meghajtású eszközöket, majd ezek elkezdtek kiszökni a közforgalomba is. A hatósági és rendőrségi ellenörzések elmaradásának köszönhetően nem volt gátja az elterjedésüknek. Jellemzően a sűrűn lakott városok közösségi közlekedésben csalódott rétege, és a járművezetői engedélyt valamilyen okból megszerezni nem tudó, vagy jogosítványt átmenetileg vagy véglegesen elveszítő, esetleg vezetéstöl eltiltás alatt lévő réteg számára lett vonzó, főleg az elektromos rollerek, és különböző önegyensúlyozó eszközök használata. Az elektromos rollerek gyors terjedésének a következményeitől egész európa szenved. Azokban a tagállamokban, ahol az elektromos rollerekkel elkövetett szabálytalanságokat nem büntették, ott a többi közlekedési formát használók jogai sérültek. Azok az országok, ahol a kezdetektől fogva betartatták a hatályos jogszabályokat, ott meg a kereskedők és rollertulajdonosok árasztották vélt- vagy valós panaszaikat. Hollandia volt talán az első ország, aki nyitott az új eszközök irányába, és most talán ott szervezik a legtöbb tüntetést és felvonulást a balesetek, és közlekedési káosz miatti szigorítások ellen. Szintén voltak országok, ahol nagyon szigorú szabályzás és műszaki ellenőrzések mellett engedték a regisztrált és rendszámmal ellátott rollereket közlekedni. Ugyanis úniós célkitűzés, hogy Európa úthálozatán jelöletlen jármű ne vehessen részt a közforgalomban. Magyarországon a segédmotoros kerékpárok (mopedek) rendszámozása, és a biciklik egyedi azonosítóval való ellátása több mint 20 éve megoldatlan. Új eszközök közúti forgalom számára történő legalizálásával a jelöletlen járművek aránya nőne, ami ellentétes az úniós tagságunkkal vállalt kötelezettségeinkkel.
*(Megjegyzem nem is lenne korrekt azzal a több mint egymillió segédmotoros kerékpárt használóval szemben, akik évtizedek óta várják a robogók rendszámozását, hogy a többi európai tagállam polgárával azonos jogosultságot szerezzenek. Tudniillik a 27%-os világrekorder ÁFA következtében a magyar állampolgár fizeti a legmagasabb árat egy segédmotoros kerékpárért, és a magyarok kapják a legalacsonyabb jogosultságot a pénzükért. Ezzel sérül az uniós alapjogunk, ugyanis a rendszámozás hiányában a magyar állampolgár csak nemzeti használati jogosultsághoz jut, míg az összes többi tagállam lakója szinte az egész világon használhatja a robogóját az európai rendszámjával. Emiatt a magyar ingázók nem tudnak átmenni a határon, a magyar kamionos nem tudja magával vinni, hogy a parkolóból bemehessen a városba bevásárolni, és ne a kamionnal tegye, de itt akár említhetném a magyar kempingezőket, akik nem vihetik el a külföldi kempingekbe szeretett kismotorjukat, vagy a magyar lakókocsis, lakóautós nyaralok sem robogózhatnak külföldön, mint a többi oszág polgára.)

Nézzük meg, hogy a többször módosított, hatályos jogszabályok értelmében mi is az elektromos roller. A válasz nagyon egyszerű, de mégis bonyolult.

A kereskedelmi áruk osztályba sorolásának alapja a harmonizált áruleíró és kódrendszer (HS), valamint az Európai Unió által alkalmazot kombinált nomenklatúra (CN). Egyszerűen mondva vámtarifa szám, vagy VTSZ. Ez alapján az elektromos roller a kerekes játékok kategóriájába sorolható, vagy esetlegesen sporteszköz lehet. Tehát kategória alapján az elektromos rollerrel, a gokart, az önegyensúlyozó eszközök, a versenyautó, vagy egy üzemórás krossz motor esik egy tekintet alá. Az elektromos bicikli, és a segédmotoros kerékpár tételei között nincs olyan vámtarifa osztály, amibe beleillene, a pedálhajtás miatt ki is esik. Ha mindenképen át akarjuk sorolni a közlekedési eszközök közé egy törvénymódosítással, akkor talán a VTSZ 87116010 állna hozzá a legközelebb, a 250W alatti elektromos hajtómotorral működő motorkerékpár.

Maradjunk még egy gondolat erejéig a kerékpároknál. Magyarországon régebben, kerékpárt közúton kizárólag az a 14. életévét betöltött személy vezethetett, aki KRESZ vizsgát tett, és erről kerékpár vezetői engedélyt kapott. Több országban ma is kötelező számot adni a közlekedési ismeretek elsajátításáról ahoz, hogy valaki kerékpár vezetői engedélyt kapjon. Egyre több országban téma a kerékpár vezetői engedély.
A bicikli mint járműosztály definiciója szerint kerékpár az, amit emberi izomerő hajt, és arra maximum 250W teljesítményű erőgép rásegít oly módon, hogy a motor azonnal leáll, ha a vezető abbahagyja a pedálok tekerését. A rásegítés nem haladhatja meg a befektetett izomerőt. A rásegítésnek a sebesség növekedésével csökkennie kell, majd 25km/h-ig ki kell kapcsolnia. Elindulásra, és önálló haladásra nem lehet képes, nem lehet rajta gázkar, gázmarkolat, vagy gázpedál. Ezek alapján egyértelműen látszik, hogy az elektromos roller semmilyen rokonsági fokot nem mutat a kerékpárral vagy az elektromos kerékpáral. Véleményem szerint nagy problémákat idézne elő és hibás döntés lenne, ha ebbe a kategóriába kerülne.

Az elektromos roller a működési elve és műszaki tulajdonságai alapján legjobban az "L" járműkategóriába sorolható be, mint "könnyű kétkerekű gépjármű". Az Európai Parlament és Tanács 168/2013/EU rendeletét hívjuk segítségül, mely a kétkerekű gépjárművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről rendelkezik. Itt egyértelműen leírják, hogy az L1e könnyű kétkerekű gépjármű járműosztály két alkategóriára oszlik.

  • L1e-A: elsődleges rendeltetésük szerint pedálhajtásúnak tervezett kerékpárok, pedálozást elősegítő segédmeghajtással. A segédhajtás 25km/h-nál megszűnik. Legnagyobb folyamatos vagy névleges teljesítménye 1.000W (1kW).
  • L1e-B:minden egyéb L1e kategóriájú jármű, ami nem osztályozható az L1e-A járműkategória feltételei szerint. (Na ebbe belefér az elektromos roller szerintem, tehát megtaláltuk a jogilag megfelelő járműkategóriát neki! De, ezzel még nincs megoldva a kialakult helyzet, mert ahhoz hogy egy könnyű jármű L1e-B minősítést kaphasson, rengeteg jogszabálynak kell megfelelnie.)

Kezdjük először is a KRESZ idevágó passzusaival, mert abból elvileg mindenki vizsgázott, aki közlekedik. Aki állati erővel vont, vagy erőgép által meghajtott eszközzel a forgalomban részt akar venni, annak az eszköz okmányaiban szereplő járműkategóriára érvényes jogosítvánnyal kell rendelkeznie. Tehát az emberi izomerő által meghajtott eszközök kivételével minden jogosítvány köteles.
Sokszor kérdezik tőlünk, hogy: Mit vezethetek jogosítvány nélkül? Úgy gondolom, hogy ez ma már nem kérdés, de a jogosítvány nélkül vezethető járművek köre az emberi izomerővel hajtott kerékpár, és az emberi izomerőre rásegító maximum 250W-os motorral ellátott pedelec rendszerű bicikli. Itt is igaz az, hogy elsődleges rendeltetésük szerint pedálhajtásúnak tervezett kerékpárok, pedálozást elősegítő segédmeghajtással. A segédhajtás 25km/h-nál megszűnik. Legnagyobb folyamatos vagy névleges teljesítménye 250W A rásegítő motor azonnal leáll, ha a vezető abbahagyja a pedálok tekerését. A rásegítés nem haladhatja meg a befektetett izomerőt, és a rásegítésnek folyamatosan csökkennie kell, majd legfeljebb 25 km/h-nál ki kell kapcsolnia. Nem tudhat álló helyzetből motorerővel elindulni, vagy a sebességet pedálozás nélkül fenntartani.

A KRESZ a fogalommeghatározások után rögtön az elején tisztázza a járművezetés személyi és tárgyi feltételeit:

A járművek közlekedésben való részvételének a feltételei

5. § (1) *  A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;

Tehát okmányok nélkül, vagy lejárt okmányokkal nem vehetünk részt a közúti közlekedésben.
A többször módosított, jelenleg hatályban levő jogszabályok értelmében,érvényes hatósági engedély lehet a jármű forgalmi engedélye, de mivel Magyarországon az L1e kategóriába tartózó könnyű kétkerekű gépjárművek regisztrációját a mai napig nem tudták megoldani, ezért az L1e kategóriájú könnyű kétkerekű járműveknél vezetés közben az Nemzeti Közlekedési Hatóság (Továbbiakban: NKH)  által kiállított típusjóváhagyás, vagy valamelyik EU hatóság által kiállított és a jármű egyedi azonosítóit tartalmazó EC COC okmányt kell magunknál tartanunk, és közúti ellenörzés során felmutatnunk. Összegzésként, az a roller vehet részt a közlekedésben segédmotoros kerékpárként, amelyik L1e-B könnyű kétkerekű gépjármű kategóriára érvényes okmánnyal rendelkezik.

A járművezetés személyi feltételei

4. § (1) Járművet az vezethet, aki

a) * a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel vagy - jogszabályban meghatározott esetben - az engedély-nyilvántartásba bejegyzett érvényes járművezetési jogosultsággal rendelkezik, és a jármű vezetésétől nincs eltiltva,

b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá

c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

(2) A jármű vezetését az üzemben tartó nem engedheti meg, illetőleg a vezető nem engedheti át olyan személynek, aki az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek nem felel meg.

(3) Az (1) bekezdésben említett engedélyt a vezetőnek vezetés közben magánál kell tartania.

Tehát egyértelműen látszik, hogy amit erőgép hajt, ahhoz bizony jogosítvány kell, kivétel a fent leírt 250W-os pedelec bicikli.
Jogosítvány ahhoz a járműhöz nem kell, ami nem vehet részt a közúti forgalomban. Ilyen okmányok nélküli járművek például a GoKartok, krosszmotorok, elektromos rollerek, verseny célra épített autók, elektromos gördeszkák, bányagépek, önegyensúlyozó eszközök repülőtéri kiszolgáló járművek, és még sorolhatnám. Ezeket zárt pályára, járműforgalomtól elzárt magánutakra vagy ipartelepekre tervezték.Jogosítvány csak a közúti közlekedésben részt vevő járművekre kell.

Tehát egy közúti ellenőrzésnél először a jármű okmányait kell megvizsgálni, hogy jogszerűen vesz-e részt a közforgalomban, majd a jármű vezetőjét, hogy a jármű okmányaiban szereplő járműkategóriára rendelkezik-e érvényes járművezetői engedélyel, és eltiltva nincs-e.

Tehát szedjük össze, hogy mi kell a szabálykövető közúti rollerezéshez:

  • Érvényes hatósági engedély (EC COC okmány, vagy NKH típusjóváhagyás L1e-B kategóriára)
  • Érvényes AM, A1, A2, A, B kategóriára érvényes vezetői engedély
  • ECE2205-ös minősítéssel rendelkező bukósisak
  • Érvényes és befizetett kötelező gépjármű felelősség biztosítás
  • "A" típusú mentődoboz (Kötszerkészlet)
  • Két egymástól független első és hátsó kerékre ható fékrendszer (motorféken felül)
  • Kötelező KRESZ tartozékok. (Világítás, csengő, hátsó és oldalprizmák, fényvisszaverő ruházat, STB:)

Ha ez mind megvan, akkor mehetünk is rollerezni! De hol?

Innen folytatjuk hamarosan.

Folytatjuk, nézz vissza pár nap múlva....

Cimkék:KRESZ módosítás, elektromos roller jogszabály, közúti roller, roller-törvény

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup