Miért éri meg NIU elektromos robogóra váltani?
Természetes, hogy feltesszük a címben szereplő kérdést, ha elektromos robogó vásárlását fontolgatjuk. Miért éri meg NIU-ra váltani, NIU elektromos okosrobogót vásárolni? A motorkerékpár egy hosszútávra tervezett eszköz, ezért ennek a beruházásnak a megtérülését is hosszútávon kell kiszámolni. Minél több idő telik el a használat kezdetétől, annál inkább pozitív a bekerülés és a megtérülés egyenlege, főleg egy hagyományos, benzinüzemű robogóhoz képest. Lássuk, miért.
A bekerülési költsége egy átlagos 50 köbcentis robogóhoz képest valamivel magasabb a NIU elektromos robogók esetében. Ez az árkülönbség azonban a felszereltség különbségéből fakad. A fenntartási költség az, amiben a NIU nagyon rövid időn belül be tudja hozni az árkülönbséget. A benzines robogók hajtóanyag költsége 12-15 Ft/ km (hosszútávú üzemeltetéssel számolva ez az üzemeltetési költségek 40-45%-a). Egy elektromos robogónak a fogyasztása 22-26 Wh/km, ami a jelenlegi lakossági áramszolgáltatás árával számolva bruttó 1-2 Ft/km (tehát a hosszútávú üzemeltetési költségek 80-85%-a). A kisebb teljesítményű e-robogók, mint például sokak kedvence, a NIU UQi, az 1 Ft/km-es értékkel számolva fenntartható, de a NIU kategóriaelső gyors robogója, az MQi EVO is fenntartható 2 Ft/Km-es értékkel.
Az 1. diagram szemlélteti az elektromos meghajtású járművek "tankolási" költségének arányát a benzines társaikéhoz képest.
Az elektromos motorkerékpárok állandó nyomatékú motorjának köszönhetően nincs szükség bonyolult váltómechanizmusokra, áttételekre. A motor nyomatéka gázadásra azonnal rendelkezésünkre áll motorfordulatszámtól (az aktuális sebességtől) függetlenül. A brushless villanymotor fordulatszám-tartománya a teljes sebességtartományt lefedi, így szükségtelenné válik az áttételezés. A váltómű és egyéb bonyolult forgó alkatrészek elhagyásának köszönhetően nincs szükség költséges javításokra, külön hűtő és kenő folyadékokra sem, ezáltal a karbantartásra fordított idő, emberi munka és költségek nagymértékben csökkennek. A forgó alkatrészek (főtengely, variátor, dugattyú, szíjak stb) hiányának köszönhetően a kopásból eredő periodikus karbantartási munkálatok is teljes mértékben elkerülhetőek. A regeneratív fékrendszer nem csak az energia visszanyerésében van hasznunkra, de a fékek élettartamát is nagymértékben növeli.
Az elektromotor esetében nincsenek hidegindítási problémák és bejáratási időszak sincs. Az elektromos motor számára nem káros a sok leállítás, újraindítás, és a rövid szakaszokon sok elindulás, megállás. Az elektromos robogók akkumulátora kivehető és 230V-os hálózatról gyakorlatilag bárhol és bármikor tölthető. Nem igényel kiépített infrastruktúrát, és a motorral nem szükséges a töltési pont közelében megállni. Az akkumulátor cseréje néhány másodperc alatt kivitelezhető, szaktudást nem igényel. Bármelyik 230V-os csatlakozóból pótolhatjuk a szükséges energiát a kiszerelt akkumulátorokba. Például a formás NIU MQi Sport akkumulátora mindössze 11 kg-os, így munkahelyre, kávézóba is magunkal vihetjük és tölthetjük, a többi NIU robogóéhoz hasonlóan. Jellemzően az elektromos motorkerékpárok üzemeltetéséhez szükséges humán erőforrás igény az előírt karbantartásokhoz 1 óra/3000 km. Megemlítendő szempont, hogy a karbantartási munkálatok alatt keletkező veszélyes hulladékok mennyisége gyakorlatilag nullára csökken, ezáltal azok tárolásával, kezelésével és megsemmisítésével sem lesz további tennivaló.
Egy tisztán elektromos meghajtású motor sokkal magasabb hatásfokkal dolgozik, mint egy azonos teljesítményű belsőégésű motor. Az indukciós elektromágnes elvén alapuló, kefe nélküli elektromos motor hatásfokának köszönhetően a befektetett energia 90-98%-ban alakul át mozgási energiává. Egy hagyományos belső égésű motornál mindössze 25-40% a hatásfok az üzemeltetési körülmények függvényében. A keletkező hulladékhő elvezetése sem igényel további energia befektetést.
Tisztább Energia
A tisztán elektromos meghajtás talán legnagyobb előnye a költséghatékonyságon túl, hogy helybeli kibocsátás nincs, ezzel szemben a belső égésű motoroknál az üzemanyag égetése közben nagy mennyiségű és változó összetételű káros anyag keletkezik és távozik a környezetbe. További előnye, hogy üzemeltetése minimális zajszennyezéssel jár. A kisebb zajterhelésnek köszönhetően a hajnali/esti órákban vagy hétvégén sem zavarja a lakókörnyezetet. Az elektromos meghajtású motorkerékpár csöndes üzemeltetése kellemesebb körülményeket biztosít a vezetőjének és nagyobb közlekedésbiztonságot biztosít azáltal, hogy a motorhang nem nyomja el a környezetből érkező zajokat. Az elektromos áram előállításának módjai széleskörűek, így a teljesen elektromos hajtáslánc használata kiváló lépés a tiszta és fenntartható energia használatra váltás felé.
A NIU átgondolt és megtervezett intelligens városi közlekedési eszközei, a termékek magas minősége és tudása a következő pontokban sorolható fel:
LED fényszóró | ✅ |
LED irányjelzők | ✅ |
LED hátsó lámpa | ✅ |
LED féklámpa | ✅ |
LCD kijelző | ✅ |
Központi vezérlőegység | ✅ |
USB töltő | ✅ |
CBS Fékrendszer | ✅ |
Beépített GPS | ✅ |
G szenzoros riasztó | ✅ |
Eltolás elleni védelem | ✅ |
Tempomat | ✅ |
Mobil applikáció | ✅ |
32 telemetriai érzékelő | ✅ |
OTA diagnosztika | ✅ |
Statisztikák | ✅ |
Időjárás előrejelzés | ✅ |
Távoli vezérlés | ✅ |
Kesztyűtartó | ✅ |
Bukócső | ✅ |
Hátsó csomagtartó | ✅ |
Flottakezelés | ✅ |
Akkumulátor várható élettartam
Rendszeresen felmerülő kérdés az akkumulátorok várható élettartama. A NIU robogók hatótávolsága egy teljes töltési ciklussal típustól és akkumulátortól függően 60km, 100km, 150km. Az egyik legnagyobb hatótávolsággal rendelkezik a két nagyobb (35Ah) akkumulátorral szerelt csomagszállító robogó, a NIU Cargo. A hatótávolságból, és az akkumulátor ciklusszámából számítható a várható élettartam. A NIU Smart telefonalkalmazásban ez is folyamatosan nyomon követhető. A NIU motorkerékpárokban használt akkumulátorok várható élettartamára vonatkozóan a gyártó Panasonic a következő kapacitással számol:
- 600 teljes töltési ciklus után 90% kapacitás
- 1000 teljes töltési ciklust követően 80-90%-os kapacitás
- 2000 teljes töltési ciklus után 70-80%-os kapacitás