Miért elektromos, és miért NIU?

Elektromos robogó, elektromos motorkerékpár, 2020. 03. 06.

Miért éri meg NIU-ra váltani?

 

            Természetes, hogy mindenkinek a címben szereplő kérdés az első kérdések egyike. Miért éri meg NIU-ra váltani? Vagy egyáltalán beruházni. A motorkerékpár egy hosszútávra vásárolt eszköz, ezért ennek a beruházásnak a megtérülését hosszútávon is kell kiszámolni. A mellékelt motorkerékpár összehasonlítás dokumentumban látható, hogy a bekerülési költsége egy átlagos 50 köbcentis robogóhoz képest valamivel magasabb. Ez az árkülönbség azonban a felszereltség különbségéből fakad. A fenntartási költség az, amiben a NIU nagyon rövid időn belül be tudja hozni az árkülönbséget. A benzines robogók hajtóanyag költsége 12-15 Ft/ km. (Hosszútávú üzemeltetéssel számolva ez az üzemeltetési költségek 40-45%-a) Egy elektromos robogónak a fogyasztása 22-26 Wh/km ami az E.ON jelenlegi lakossági áramszolgáltatás árával számolva bruttó 0,8-0,9 Ft/km. (A hosszútávú üzemeltetési költségek 80-85%-a) Az 1. diagram szemlélteti, hogy az elektromos meghajtású járművek tankolási költsége jóval alacsonyabb a benzines társaikéhoz képest.

 

 

Egyszerűbb Karbantartás

Az elektromos motorkerékpárok állandó nyomatékú motorjának köszönhetően nincs szükség bonyolult váltómechanizmusokra, áttételekre. A motor nyomatéka gázadásra azonnal rendelkezésünkre áll motorfordulatszámtól (az aktuális sebességtől) függetlenül. A brushless villanymotor fordulatszám-tartománya a teljes sebesség tartományt lefedi, így szükségtelenné válik az áttételezés. A váltómű és egyéb bonyolult forgó alkatrészek elhagyásának köszönhetően nincs szükség költséges javításokra, külön hűtő és kenő folyadékokra sem, ezáltal a karbantartásra fordított idő, emberi munka és költségek nagymértékben csökkennek.
A forgó alkatrészek hiányának (főtengely, variátor, dugattyú, szíjak stb.) a kopásból eredő periodikus karbantartási munkálatok is teljes mértékben elkerülhetőek. Regeneratív fékrendszer nem csak az energia visszanyerésben van hasznunkra, de fékek élettartamát is nagymértékben növeli.

Üzemeltetés

Az elektromotor esetében nincsenek hidegindítási problémák és bejáratási időszak sincs. Az elektromos motor számára nem káros a sok leállítás, újraindítás, és a rövid szakaszokon sok elindulás, megállás. Az elektromos robogók akkumulátora kivehető és 230V-os hálózatról gyakorlatilag bárhol és bármikor tölthető. Nem igényel kiépített infrastruktúrát, és a motorral nem szükséges a töltési pont közelében megállni. Az akkumulátor cseréje néhány másodperc alatt kivitelezhető, szaktudást nem igényel. Bármelyik 230V-os csatlakozóból pótolhatjuk a szükséges energiát a kiszerelt akkumulátorokba. Jellemzően az elektromos motorkerékpárok üzemeltetéséhez szükséges humán erőforrás igény az előírt karbantartásokhoz 1 óra/3000 km. Megemlítendő szempont, hogy a karbantartási munkálatok alatt keletkező veszélyes hulladékok mennyisége gyakorlatilag nullára csökken, ezáltal azok tárolásával, kezelésével  és megsemmisítésével sem lesz további tennivaló.

Hatékonyság

Egy tisztán elektromos meghajtású motor sokkal magasabb hatásfokkal dolgozik, mint egy azonos teljesítményű belsőégésű motor. Az indukciós elektromágnes elvén alapuló, kefe nélküli elektromos motor hatásfokának köszönhetően a befektetett energia 90-98%-ban alakul át mozgási energiává. Egy hagyományos belső égésű motornál mindössze 25-40% a hatásfok az üzemeltetési körülmények függvényében. A keletkező hulladékhő elvezetése sem igényel további energia befektetést.

Tisztább Energia

A tisztán elektromos meghajtás talán legnagyobb előnye a költséghatékonyságon túl, hogy helybeli kibocsátás nincs, ezzel szemben a belső égésű motoroknál az üzemanyag égetése közben nagy mennyiségű és változó összetételű káros anyag keletkezik, és távozik a környezetbe. További előnye, hogy üzemeltetése minimális zajszennyezéssel jár. A kisebb zajterhelésnek köszönhetően a hajnali/esti órákban vagy hétvégén sem zavarja a lakosságot. (Még a kutyák sem ugatják meg annyira.) Az elektromos meghajtású motorkerékpár csöndes üzemeltetése kellemesebb körülményeket biztosít a vezetőjének, és nagyobb közlekedésbiztonságot biztosít azáltal, hogy a motorhang nem nyomja el a környezetből érkező zajokat. Az elektromos áram előállításának módjai széleskörűek, így a teljesen elektromos hajtáslánc használata kiváló lépés a tiszta és fenntartható energia használatra váltás felé.

Mivel tud többet a NIU?

Hiszünk a NIU által átgondolt és megtervezett intelligens városi közlekedésben, a termékeik magas minőségében és tudásában. Ezt a tudást mutatom be most röviden, pontokba szedve.

LED fényszóró

LED irányjelzők

LED hátsó lámpa

LED féklámpa

LCD kijelző

Központi vezérlőegység

USB töltő

CBS Fékrendszer

Beépített GPS

G szenzoros riasztó

Eltolás elleni védelem

Tempomat

Mobil applikáció

32 telemetriai érzékelő

OTA diagnosztika

Statisztikák

Időjárás előrejelzés

Távoli vezérlés

Kesztyűtartó

Bukócső

Hátsó csomagtartó

Flottakezelés

Akkumulátor várható élettartam

Rendszeresen felmerülő kérdés az akkumulátorok várható élettartama. A NIU robogók hatótávolsága egy teljes töltési ciklussal típustól és akkumulátortól függően 60km, 100km, 150km. A hatótávolságból, és az akkumulátor ciklusszámából számítható a várható élettartam. A NIU Smart telefonalkalmazásban ez is folyamatosan nyomon követhető. A NIU motorkerékpárokban használt akkumulátorok várható élettartamára vonatkozóan a gyártó Panasonic a következő kapacitással számol:

  • 600 teljes töltési ciklus után 90% kapacitás
  • 1000 teljes töltési ciklust követően 80-90%-os kapacitás
  • 2000 teljes töltési ciklus után 70-80%-os kapacitás

A lítium akkumulátorok ára az elmúlt években jelentősen csökkent, várhatóan a következő években további árcsökkenés várható.

 

 

Hozzászólás

Webáruház értékelés

ksr.hu

Kosárba

Kosárba helyezve

Betöltés...

...
Hiba

Sikertelen művelet

Ismeretlen hiba, kérjük, próbálja újra.
Ne maradj le legfrissebb híreinkről!
Popup